Anmeldelsesdato:18-06-2014
Anna Farisori.st: Sam Sparks
James Caanori.st: Tim Lockwood
Will Forteori.st: Chester V
Terry Crewsori.st: Earl Devereaux
Kristen Schaalori.st: Barb

Kan mad-dyr virkelig være morderiske?

For fire år siden blev vi introduceret til den gale videnskabsmand Flint Lockwood, hans assistent Steve, en abe, hans stoiske far og en lang række mindst lige så farverige figurer på den lille ø i Atlanterhavet, hvor de elskelige tosser boede – indtil Flint kom til at opfinde en maskine, der kunne forvandle vand til mad – for nu står vi i starten af film to med et akut behov for at evakuere øboerne. Har man ikke fået set den fremragende Det regner med frikadeller fra 2009, skal man ikke begynde at hyperventilere eller starte en stor jagt for at finde den (om end vi ikke afviser sidstnævnte forslag), da Frikadeller 2 simpelthen begynder sin fortælling i de sidste scener af første frikadelle-film.

Nyt er ikke altid godt
Allerførst har vi dog fået introduceret en helt ny tosse: Flints barndomsidol Chester V, en anden opfinder med gastronomisk tilgang til faget. Han slog for år tilbage igennem med en mad-bar og er i gang med version 8.0 af den. Det er da heller ikke overraskende at han derfor dukker op på øen, der nu er blevet forvandlet til et overflødighedshorn af en levende buffet. Han tilbyder Flint en slags praktiskplads i hans enorme firma og at få rykket alle Flints ø-naboer til fastlandet mens hans hold kan få ryddet op på øen. Chester V lyder til at være for god til at være sand, ikke? Godt.

Balancen i universet
Moralen med disse frikadelle-film er nemlig ikke at man skal reddes og have tingene gjort for sig. Sammenhold, hårdt arbejde og familie er redskaberne man i stedet skal bruge. Flint er naturligvis forblændet af den smarte Chester V med hans hvide og strømlinede stil og top tunede retorik (for ikke at tale om nostalgiens beruselse), men heldigvis har hans rigtige netværk hovederne lidt bedre skruet på og inden længe er den unge fyr da også kommet til fornuft – og tilbage på øen; der nu har udviklet sit eget økosystem, med en herlig række af forskellige mad-dyr, nogle mere bedårende (jordbærret Bernhard i særdeleshed) end andre (taco-krokodillen og burger-edderkoppen bør man undgå) – hvorefter der nu indledes en kamp mellem vores helte og skurke om at destruere eller forsvare øens nye muligheder.

Sporadisk eksplosiv
Det regner med frikadeller 2 er ikke helt så gennemført vidunderlig som sin forgænger. Den har lidt problemet med at holde stemning, tempo og budskab i samme stramme former, men man tilgiver den nemt, at den sløser lidt i ny og næ, da den omvendt også bobler over af sjove idéer og skøre påfund ved andre lejligheder. Chester V og hans menneskeabe-assistent Barb er også fine figurer i det i forvejen charmerende persongalleri, og alle madglade barnesjæle bør få en del morskab ud af de kreative mad-dyr, der dominerer løjerne. Filmfolkene har tydeligvis lagt kræfterne i fremlægningen af de mange alternative 'dyr' på bekostning af plotudvikling, filmens fremdrift og budskab. Men til gengæld har vi fået Bernhard og så går det hele nok!

Blu-ray’en byder på masser af ekstra, fra fire nye minifilm over en række fine featuretter om filmens mange farverige figurer til et pjattet kommentarspor med skaberne, der bestemt ikke er det mest interessante eller informative bonus.

Ud over ekstramaterialet ikke er med danske undertekster, er det alligevel rimelig nemt at indtage, i hvert fald featuretterne "Cloudy Cafe: Hvem er på menuen", "Et madmonsters anatomi", "Fantastiske rulletekster" og "Sådan blev madmonsterne bygget", som er de mest børnevenlige indslag.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10