Varighed:81 minutter
Instruktør:Benedikt Erlingsson

Premieredato:19-06-2014
Ingvar Eggert SigurðssonKolbeinn
Charlotte BøvingSolveig

Verden set fra hesteryg

Det er let at komme i tvivl om, hvor vidt hunden er menneskets bedste ven, hvis man ser den drøngode islandske film Om Heste og Mænd. Som titlen vagt antyder, så er det måske nærmere heste. Filmen er instrueret af Benedikt Erlingsson og består af en række stramme vignetter, der kan ses særskilt men samtidig bindes historierne alligevel sammen af en fælles tematik. Filmen består ikke af meget dialog, men finder sit unikke udtryk i de kropslige antydninger og ansigtstrækninger. Kroppen, hvad enten den tilhører en hest eller et menneske, er faktisk et distinkt træk ved filmen. Specielt visuelt udmærker filmen sig ved den flotte gengivelse af hestekroppens tekstur lige fra øjne til pels. Desuden bliver flere af filmens mandlige karakterer ramt af sort og korporligt uheld lige fra pigtråd, der flænser øjnene på en mand over en anden, som farer vild i en snestorm, til en tredje mand, der kører ud over en stejl skrænt i sin traktor. Herefter følger flere begravelser, hvor de dødes bedrifter opridses og karaktertræk fremlægges.

Angel Films
Komik og tragik
Om Heste og Mænd indledes dog med den stolte hestejer Kolbeinn (Ingvar Eggert Sigurðsson), som er på besøg hos den omsorgsfulde Solveig (Charlotte Bøving), der er hemmeligt forelsket i ham. Da Kolbeinn skal hjem igen, bryder Solveigs sorte hingst dog ud af hegnet og befrugter Kolbeinns hvide hoppe. Vejen hjem til huset er fyldt med skam og anger, og Kolbeinn kan ikke se anden udvej end at skyde hoppen. Den tragiske hændelse udløser derefter de mange uheldsvangre episoder. Hver enkelt episode er fortalt med en kulsort humor og usentimental stemning. Om Heste og Mænd låner desuden sin inspiration fra de islandske sagaer, der som regel består af enkelte episoder. Instruktøren Benedikt Erlingsson har tidligere opsat flere teaterstykker herunder græske komedier og tragedier. Det er tydeligt, at han låner sit underfundige fortællegreb fra denne tradition. Om Heste og Mænd er ganske enkelt en skæppeskøn blanding af klukkende komik og rørende tragik med stor eksistentiel klangbund.

Skæve og prekære
Islandsk film har det seneste årti nydt stor anerkendelse og bevågenhed. Der gælder eksempelvis film som Nói albínói og 101 Reykjavik. Filmene er ofte gennemsyret af skæve karakterer, prekære episoder og med en veludviklet sans for filmens visuelle formsprog. Det er ligeledes tilfældet i Om Heste og Mænd, der giver tilskueren et særdeles livsbekræftende indblik i den bjergtagende islandske natur og burleske befolkning. Selvom filmen ikke har en central figur, men derimod flere mindre roller, så er det på intet tidspunkt svært at fatte sympati for de enkelte karakterer, lige fra den selvhøjtidelige hanrej Kolbeinn til en lettere omtåget spansk turist. Desuden bekræfter Om Heste og Mænd, at film består af en begyndelse, en midte og en slutning – men de behøves ikke nødvendigvis at fortælles i den rækkefølge.
Det kan varmt anbefales at se Om Heste og Mænd, hvis man ønsker en anderledes biografoplevelse og bedre at kunne forstå, hvorfor heste har så stor en fascinationskraft på nogle mennesker.

Hvem er det Kirsten Lehfeldt mindeværdigt serverer 'røde pølser i kartoffelmos' for i Flamberede hjerter?