Anmeldelsesdato:22-04-2014
Josh BrolinJoe Doucett
Elizabeth OlsenMarie Sebastian
Sharlto CopleyAdrian
Samuel L. JacksonChaney
Michael ImperioliChucky

Den ultimative hævn – igen

Park Chan-wooks hævntrilogi fra årene 2002-2005 havde som midterstykke den opulente og overdådigt overdrevne manga-filmatisering Oldboy, hvor hævnbegrebet blev kørt til sit yderste i et stykke rendyrket film; visuelt overlegent og blændende underholdende i historien om manden, der blev låst inde i 15 år – og derefter sluppet ud for at prøve at finde ud af, hvori hans synd bestod.
Chan-wooks film var så filmisk levende, at den næsten forudsatte en genindspilning i et ellers idéfattigt amerikansk thrillermarked, og for de mange, som ikke har set originalen, vil grundhistorien i Oldboy fortsat imponere med sin insisterende hævntrang, som går langt ud over rationelle begreber. Hævn som manisk tvangshandling, der gennemsyrer to liv.

Plottet skal der ikke afsløres for meget om. Josh Brolin er god som reklamemanden Joe Doucett, et regulært svin, der drikker for meget, sælger for lidt og bruger mere tid på at få potentielle kunders lækre kvindfolk med i kanen end at være en ordentlig far og eksmand. En dag drikker han sig (igen) fra sans og samling og vågner på et motelværelse, som umiddelbart virker sterilt intetsigende som alle de andre – der er blot intet håndtag på døren. Joe er spærret inde – og her bliver han i årevis, mens han i nød lægger alkoholen på hylden og begynder en hård træning for at opbygge en kampklar krop.
Undervejs i sit fangenskab kan han se, hvordan han bliver anklaget for mordet på sin ekskone – og han kan følge datterens opvækst i en plejefamilie gennem et af de mange populære talkshows om spektakulære mordsager og deres efterspil. En dag er det slut. Joe vågner ude i friheden med lige så få svar, som han havde mange spørgsmål, og så gælder det om at finde ud af, hvem der har holdt ham fanget i 20 år – og ikke mindst hvorfor.

Spike Lee (25th Hour, Inside Man) leverer faktisk en ganske habil udgave af Park Chan-wooks original. Den er på én gang loyal i tanke og handling uden på noget tidspunkt at gøre enkeltscenerne bedre eller mere originalt end hos Chan-wook, men samtidig nedtonet til amerikansk brug. Den grafiske vold og den visuelle overspænding, der gjorde Chan-wooks film så vibrerende levende er væk her. I stedet leverer Lee en stram thriller – "lean and mean" som de kalder det i USA – og det har også sine effektfulde øjeblikke. Udfordringen er blot, at Doucetts modstander (om hvem vi ikke afslører mere) simpelthen ikke hører til i en genrefilm som rendyrket som denne.

Den figur og vedkommendes motiver stammer ud af det barokke drama, hvor virkelighed og grotesk fantasi falder sammen – og hvor originaludgaven i sin flagrende løssluppenhed kunne rumme en figur af denne støbning, så falder den skævt ud i genindspilningen. Filmen kommer ganske enkelt for meget i slinger, når det omfattende plot skal rulles ud – hævnen ophøjet til ekstravagant livsstil passer ikke ind i den genrefilm, Spike Lee ellers drejer ganske effektivt. Fraset denne ikke ubetydelige anke, så rummer historien dog alligevel tilstrækkelig hårdtslående tyngde, når hævnens sidste søm bliver banket i bund, til at være en anbefaling værd – så må det blot være op til ens egen samvittighed, om man vil prøve den acceptable kopi eller den fantastiske original.

3 meget korte featuretter og den klassiske making of-featurette er sammen med fire slettede scener udgivelsens ekstramateriale. Ikke super imponerende, men de slettede scener er fine at få med.

Har Walter Salles nogensinde vundet en Oscar?