Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Kristofer HivjuStrike
Bruno GanzPapa
Peter AnderssonWingman
Tobias SantelmannFinn
Jakob OftebroAron Horowitz

En koldblodig kraftidiot

Det er koldt deroppe nordp√•. Men minustemperaturerne er n√¶ppe en undskyldning for at leve det gode liv, og som √©n af gangsterne i denne lakoniske lillefilm p√•st√•r, s√• handler det om enten "sol eller velf√¶rd". Tjo, noget skal man da have at varme sig p√• her i Skandinavien, hvor solen er en sj√¶lden sk√łnhedsplet p√• en ellers frostspr√¶ngt himmel.
Det kridhvide landskab danner s√•ledes ramme om Kraftidiotens handlingsforl√łb, hvor den tavse h√¶vner Nils (Stellan Skarsg√•rd) malet sneen r√łd i et blodigt vendetta. Nils er ellers en mand, der passer sig selv. Netop udn√¶vnt som hele lillebyens bedsteborger, pl√łjer han vejene fri for sne inden han k√łrer hjem og drikker kaffe fra underkoppen med sin kone. Nils lever et tilbagetrukket og stilf√¶rdigt liv i bjergene, hvor kulden for l√¶ngst har fastfrosset al mimik og gjort hans tunge stum.

Miracle Film
Da hans s√łn findes d√łd, h√¶vder politiet at det skyldes en overdosis. Nils affejer, for s√łnnike var ikke misbruger! Han m√• derfor rette sit indadvendte blik udad i jagten p√• sandheden, men Nils opst√łver dog hurtigt de involverede i et lokalt gangsterkartel, der styres af den manierede Melkonge (P√•l Hagen). De bankes overraskende nok til plukfisk af den ellers s√• joviale bedsteborger, der fejer velf√¶rden af banen til fordel for vold med sine h√¶vngerrige n√¶ver.

Der er n√¶sten tale om et spring tilbage i tiden, til vikingesagaernes selvt√¶gtsmotto om "√łje for √łje, tand for tand", men Kraftidioten l√•ner ogs√• gevaldigt fra postmoderne koryf√¶er som Tarantino og Coen-Br√łdrene, der ligeledes lader ultravold og sort komik danse kinddans. Kraftidioten er s√•ledes ikke en synderlig original film, hvis handling og karakterer virker sl√łvede af den tilbageskuende referenceramme til is√¶r Coen-br√łdrenes liges√• beske og lakoniske Fargo (1996).
Skarsgaard spiller Nils med stor indlevelse, men er simpelthen for indest√¶ngt som karakter. Ej heller pr√¶senteres bev√¶ggrunden for vedkommendes h√¶vngerrighed, der l√łber som det v√¶sentligste motiv i filmen, der ville have taget sig bedre ud med et s√•dant f√łlelsesm√¶ssigt anker. Vi hepper ikke nok med Nils, og man keder sig en smule under filmens lidt monotone nedslagtning. Man efterlades liges√• f√łlelseskold, som Nils er, n√•r han pl√łkker hovedet af gangsterne med sit oversavede jagtgev√¶r.

Miracle Film
Men det er m√•ske ogs√• meningen? Kraftidioten er en rent ud sagt en stilf√¶rdig action-komedie, hvis komik netop lever p√• den monotone komik. Her er gentagelsesm√łnsteret med mellemteksterne, hvor de netop d√łdes navne og dertilh√łrende religi√łse overbevisning skrives hvidt p√• sort, et forn√łjeligt og tidsbesparende p√•fund. Kraftidioten sl√¶ber sig desv√¶rre afsted med l√•nte fjer i baglommen, men viser dog stamina ved at brede sig udover sine egne sn√¶vre landegr√¶nser og virke mere internationalt sammenstrikket end den typiske norske film, der kun har vist t√¶nder i mesteren Joachim Triers h√¶nder. Her er landskabet en v√¶gtig medspiller, hvor menneskerne der bor i det, er liges√• kolde som tilskueren er, n√•r vedkommende forlader biografen efter at have set denne film.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5