Jason ClarkeMalcolm
Gary OldmanDreyfus
Keri RussellEllie
Toby KebbellKoba
Kodi Smit-McPheeAlexander

Næste skridt mod katastrofen

Hollywoods trang til at genindspille sig selv kommer i mange forskellige former og af varierende kvalitet, men forsøget på at genskabe Abernes Planet som en holdbar filmserie er blandt de bedre og mere seriøse tiltag. Første bud kom for tre år siden og var en skræmmende og velfungerende fortælling om abeungen Caesar og hans første spæde skridt ind på scenen som en jævnbyrdig modstander til mennesket – og fortsættelsen samler op små 10 år efter opgøret på Golden Gate-broen i San Francisco, hvor aberne fortrak ind i skovene, mens en virus udviklet i laboratoriet og testet på aber begyndte sin dødsmarch kloden rundt.

Fox Film
Nu er Caesar leder for aberne i skoven, mens kloden stort set er ryddet for menneskeliv. En dag kommer en gruppe mennesker dog gennem skoven i forsøget på at få genstartet en dæmning, der kan generere strøm til deres beboelse i den apokalyptiske San Francisco – og snart ruller den bold, der skal føre til abernes endelige overtagelse af planeten. Rupert Wyatt, der stod bag kameraet på den første film, forlod fortsættelsen på grund af uenighed om retningen, og den alsidige Matt Reeves, der blandt andet har den interessante Cloverfield og genindspilningen af Lad den rette komme ind på cv’et, har taget over med god sans for både det lille drama og de større actionscener. Skuespillerholdet er skiftet helt ud, bortset fra Andy Serkis’ levende og nuancerede motion capture-præstation som Caesar, der er vokset op til et demokratisk magtvæsen, som leder abeflokkens møde med menneskene med taktisk snilde og en intention om mindst mulig vold – men som også må se sig underløbet både af menneskelig falskhed og illoyalitet i egne rækker.

Således bliver dette mellemstykke i beretningen til et studie af civilisationens fald i en driftsbåret verden, hvor basale instinkter som hævntørst, magtbegær og god gammeldags frygt bliver drivende kræfter i stedet for fornuften og medmenneskeligheden, såfremt man kan tale om en sådan, når det handler om aber. På menneskesiden er begge typer også repræsenteret med australske Jason Clarke som den tillidsfulde og reelle modsætning til Gary Oldmans våbenføre leder af den desperate menneskegruppe. Nogle modsætninger trækkes lige vel hårdt nok op, især i skildringen af menneskene, men det er interessant at se, hvordan balancen undervejs i filmen tipper, så vi ender i en verden, der i stadig større grad er egnet til abernes tilværelse. Vi ved jo godt, hvor vi skal ende: et sted, hvor Charlton Heston kan ankomme og forundres over hvad der er sket med hans planet – så det er ikke målet så meget som vejen, der er attraktionen i disse prequels til den originale filmserie.

Fox Film
Abernes planet – Revolutionen fastholder den grundige og realistiske tilgang til fortællingen om Caesars vej mod magten, men glemmer heller ikke at udfylde sin rolle som stor kulørt underholdningsfilm. Især i starten, hvor vi via en lang, ordløs åbningssekvens føres ind i abernes verden, imponerer filmen med sin stringens og detaljerigdom – sidenhen går noget af logikken fløjten, mens konflikten spidser til – og vi ender i en fin parallelscene til den første films slutning, hvor aberne trak sig tilbage fra menneskenes verden. Denne gang blot med de nødvendige omvendte fortegn for at den næste film i serien kan bringe os endnu tættere på det uafvendelige mål.

Hvilken sang synger hesten i spion-spoofen Top Secret!?