Jason ClarkeMalcolm
Gary OldmanDreyfus
Keri RussellEllie
Toby KebbellKoba
Kodi Smit-McPheeAlexander

NĂŠste skridt mod katastrofen

Hollywoods trang til at genindspille sig selv kommer i mange forskellige former og af varierende kvalitet, men forsĂžget pĂ„ at genskabe Abernes Planet som en holdbar filmserie er blandt de bedre og mere seriĂžse tiltag. FĂžrste bud kom for tre Ă„r siden og var en skrĂŠmmende og velfungerende fortĂŠlling om abeungen Caesar og hans fĂžrste spĂŠde skridt ind pĂ„ scenen som en jĂŠvnbyrdig modstander til mennesket – og fortsĂŠttelsen samler op smĂ„ 10 Ă„r efter opgĂžret pĂ„ Golden Gate-broen i San Francisco, hvor aberne fortrak ind i skovene, mens en virus udviklet i laboratoriet og testet pĂ„ aber begyndte sin dĂždsmarch kloden rundt.

Fox Film
Nu er Caesar leder for aberne i skoven, mens kloden stort set er ryddet for menneskeliv. En dag kommer en gruppe mennesker dog gennem skoven i forsĂžget pĂ„ at fĂ„ genstartet en dĂŠmning, der kan generere strĂžm til deres beboelse i den apokalyptiske San Francisco – og snart ruller den bold, der skal fĂžre til abernes endelige overtagelse af planeten. Rupert Wyatt, der stod bag kameraet pĂ„ den fĂžrste film, forlod fortsĂŠttelsen pĂ„ grund af uenighed om retningen, og den alsidige Matt Reeves, der blandt andet har den interessante Cloverfield og genindspilningen af Lad den rette komme ind pĂ„ cv’et, har taget over med god sans for bĂ„de det lille drama og de stĂžrre actionscener. Skuespillerholdet er skiftet helt ud, bortset fra Andy Serkis’ levende og nuancerede motion capture-prĂŠstation som Caesar, der er vokset op til et demokratisk magtvĂŠsen, som leder abeflokkens mĂžde med menneskene med taktisk snilde og en intention om mindst mulig vold – men som ogsĂ„ mĂ„ se sig underlĂžbet bĂ„de af menneskelig falskhed og illoyalitet i egne rĂŠkker.

SĂ„ledes bliver dette mellemstykke i beretningen til et studie af civilisationens fald i en driftsbĂ„ret verden, hvor basale instinkter som hĂŠvntĂžrst, magtbegĂŠr og god gammeldags frygt bliver drivende krĂŠfter i stedet for fornuften og medmenneskeligheden, sĂ„fremt man kan tale om en sĂ„dan, nĂ„r det handler om aber. PĂ„ menneskesiden er begge typer ogsĂ„ reprĂŠsenteret med australske Jason Clarke som den tillidsfulde og reelle modsĂŠtning til Gary Oldmans vĂ„benfĂžre leder af den desperate menneskegruppe. Nogle modsĂŠtninger trĂŠkkes lige vel hĂ„rdt nok op, isĂŠr i skildringen af menneskene, men det er interessant at se, hvordan balancen undervejs i filmen tipper, sĂ„ vi ender i en verden, der i stadig stĂžrre grad er egnet til abernes tilvĂŠrelse. Vi ved jo godt, hvor vi skal ende: et sted, hvor Charlton Heston kan ankomme og forundres over hvad der er sket med hans planet – sĂ„ det er ikke mĂ„let sĂ„ meget som vejen, der er attraktionen i disse prequels til den originale filmserie.

Fox Film
Abernes planet – Revolutionen fastholder den grundige og realistiske tilgang til fortĂŠllingen om Caesars vej mod magten, men glemmer heller ikke at udfylde sin rolle som stor kulĂžrt underholdningsfilm. IsĂŠr i starten, hvor vi via en lang, ordlĂžs Ă„bningssekvens fĂžres ind i abernes verden, imponerer filmen med sin stringens og detaljerigdom – sidenhen gĂ„r noget af logikken flĂžjten, mens konflikten spidser til – og vi ender i en fin parallelscene til den fĂžrste films slutning, hvor aberne trak sig tilbage fra menneskenes verden. Denne gang blot med de nĂždvendige omvendte fortegn for at den nĂŠste film i serien kan bringe os endnu tĂŠttere pĂ„ det uafvendelige mĂ„l.

IndlÊg:

Den dag pÄ stranden6/9

Hvilken skuespillerinde har sagt følgende