Premieredato:17-07-2014
Pierre RochefortBaptiste Cambière
Louise BourgoinSandra
Dominique SandaLiliane Cambière
Déborah FrançoisEmmanuelle Cambière

Et umage par

Det har altid fungeret godt at sætte to vidt forskellige mennesketyper sammen, der befinder sig i samme usikre livssituation. Dette kan opleves i Nicole Garcias stemningsfulde film Sommersøndag. Garcia har allerede instrueret en håndfuld film, i hvilke hun primært har rettet kameralinsen mod det dannede borgerskab. I sin seneste film skildrer hun to mennesker, der lever i randen af samfundet. De er ikke udstødte eller fortabte, bare ikke helt tilpassede. Den ene har frivilligt valgt denne position, mens den anden ikke har andet valg. Det er netop denne udsatte position, som Garcia har psykologisk blik for og formår at omsætte til et fremragende og lavmælt socialrealistisk drama.

Filmbazar
Morgen til aften
I filmen møder tilskueren den karismatiske Baptiste (Pierre Rochefort), der ernærer sig som lærer uden fast ansættelse. Som type gløder Baptiste for sin lærergerning og sine elever. I sin undervisning er han udadvendt, men i sit privatliv er han en smule reserveret. En dag bliver en af hans elever, Mathias (Mathias Brezot), ikke hentet af sin far. Baptiste påtager sig opgaven og kører den unge knægt hjem til sin far. Mathias’ far overtaler Baptiste til at køre ham til sin mor Sandra (Louise Bourgoin) i Montpellier. Det viser sig dog, at hun ikke ligefrem har tid til overdænge sønnen med kærlighed og opmærksomhed. Sandra knokler nemlig på en strandrestaurant fra morgen til aften for at få betalt en gæld af efter et kuldsejlet forretningseventyr.

Flodbølge og vandoverflade
Ved dette punkt i filmen er der etableret et troværdigt psykologisk nærvær. Der har ikke været skyggen af overdrevet drama eller falsk føleri. Derimod har instruktøren givet karaktererne mulighed for troværdigt at udæske deres følelser. Det tomrum, som Baptiste tidligere har oplevet i sit liv, bliver pludseligt udfyldt ved mødet med Mathias og Sandra. I dette ligger et enkelt og humanistisk budskab: Mennesket bliver kun fuldendt ved at indgå et forhold til andre mennesker. Gennemgående for filmen er dens rolige og besindige fortælletone. Tilskueren får let adgang til karakterernes følelser, der billedligt talt ikke skildres som store flodbølger, men krusninger på vandoverfladen.

Filmbazar
Økonomi og moderskab
Sommersøndag er ganske enkelt en særdeles seværdig film om to udsatte mennesker, der i mødet med hinanden finder en meningsfuld kontinuitet og lykke. Lykken er som bekendt flygtig og undervejs løber de både ind i nutidens slyngler og fortidens spøgelser. Skuespilmæssigt brillerer Pierre Rochefort som den behjertede og bedårende dagdriver Baptiste. Dertil er Louise Bourgoin en fornøjelse som den fortumlede Sandra, der kæmper med økonomi og moderskab. Sommersøndag indkapsler på fornemste vis, hvad et tilfældigt møde kan føre med sig, og desuden rammer den fint den liflige og euforiske stemning, sommeren kaster af sig.

Hvilken af disse herrer blev født først?