Anmeldelsesdato:21-07-2014
Tom HanksWalt Disney
Paul GiamattiRalph
Jason SchwartzmanRichard Sherman
Bradley WhitfordDon DaGradi
B.J. NovakRobert Sherman

Mary Poppins kommer til live

Forfattere. Tossede størrelser. Og derfor fremragende hovedpersoner på film. Seneste i rækken er virkelighedens P.L. Travers, der i 1934 fik udgivet sin første roman "Mary Poppins", som efterfølgende begejstrede folk over hele verden, inklusive døtrene til den amerikanske filmproducer og tegnefilmsmaestro, Walt Disney.

Saving Mr. Banks starter i 1961, og vi ved fra starten, at resultatet af det hele bliver klassikeren Mary Poppins tre år senere, men i disse tre mellemliggende år kender man ikke så meget til historien om, hvordan filmen egentlig blev til. Og det var bestemt ikke nogen nem fødsel. Forfatteren P. L. Travers ville ikke sælge rettighederne til Walt Disney, og Disney ville ikke opgive idéen om at filmatisere bogen, for han havde lovet sine børn det 20 år tidligere. Det lysner dog for Disney, for Travers er ved at løbe tør for penge og nægter at skrive flere bøger, så hvis hun vil fortsætte sit behagelige liv som hidtil, er hun altså nødt til at give Hr. Disney en chance.

Dette drama har John Lee Hancock , der er ferm til de sentimentale og hjertevarme film (The Rookie, The Blind Side), fået en nydelig lille komedie ud af. Walt Disney er en lettere excentrisk hyggeonkel, og Travers er stædig og insisterende. Hun vil ikke lade Disney & Co. pille ved sine elskede figurer, der er som en familie for hende, og hun vil da slet ikke tillade, at animation kommer med i filmen. Hvis hun skal overgive rettighederne, så skal hun have garanti for, at der ikke går tant og fjas i foretagendet. Forfatteren og sangskriverparret, der skal forestille at samarbejde med Travers, får da heller ikke et ben til jorden, og i Emma Thompsons pragtpræstation som forfatterinden med jernviljen er det ganske morsomt at se hende irettesætte alt og alle omkring sig.

Men så er det heller ikke mere ophidsende end det. Tom Hanks er fin som den snu forretningsmand med glimt i øjet, Walt Disney, og Paul Giamatti stjæler næsten billedet som hendes ydmyge chauffør i Hollywood, som trods hendes konstante hårde tone altid møder hende med imødekommende venlighed. Over rulleteksterne får vi alle lov at opleve den rigtige Travers, i hvert fald hendes stemme, og der hersker ingen tvivl om, at hun kæmpede for sin sag. Sin sag værende at bevare historien og figurernes værdighed. Men er det fair at dømme hende på de korte optagelser, vi får servere: Var hun så strid og Walt Disneys så tjenesteivrig? Rygterne siger jo, at han var kendt for både at være antisemitisk, katte- og kvindefjendsk. Men her er han lutter smil og overskud. Forsøget med at give figurerne nuancer (og Disney en hensynsfuld rygevane) og skæv charme virker ofte mere falsk og for kalkuleret. Var det alle andre selskaber end Disney, der stod bag Saving Mr. Banks, havde løjerne nok også set lidt anderledes ud. Rettere, så var den nok ikke blevet lavet!

Dette er ikke kun historien om hvordan Travers var en sten i skoen for Disney og hans hold af kreative folk, men lige meget om at overkomme en hård barndom. Travers bærer tydeligvis på traumer fra barndommen, og i en hel sidehistorie om hendes tidlige år i hjemlandet Australien finder vi ud af, hvem det er der egentlig skal reddes og hvorfor den mystiske Mary Poppins pludselig gør sin entre. Disse alvorlige og lidt triste flashbacks står i farverig kontrast til den veloplagte hopla-atmosfære, der især blomstrer i manuskript- og sang-scenerne. Og i dynamikken med disse to parallelforklaringer på hvad og hvem Mary Poppins er, fungerer Saving Mr. Banks glimrende. Det er mere hvidvaskningen af Walt Disney og dæmoniseringen af Travers, der efterlader en med en knap så behagelig smag i munden. Men kan man se igennem fingrene med det, er Saving Mr. Banks en sød lille film om to kæmper der kæmper nærmest med livet som indsats for at få deres vilje. Overordentlig velspillet – også af birollerne, Bradley Whitford, Jason Schwartzman, B.J. Novak og Colin Farrell – velproduceret og velment.

Tre slettede scener og et klip fra optagelsernes sidste dag fylder ikke meget.
Den korte featurette "The Walt Disney Studios: From Poppins to the Present" er derimod sød. Små 15 minutters historiefortælling fra nogle folk, der var børn da Walt Disney stadig regerede studierne med instruktør John Lee Hancock som turguide.
Ellers er der blot lidt trailers.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7