Anmeldelsesdato:28-07-2014
Carey MulliganJean
Justin TimberlakeJim
Ethan PhillipsMitch Gorfein
Robin BartlettLillian Gorfein
Max CasellaPappi Corsicato

Et kattens liv

Musikeren Llewyn Davis følger en lang række af Coen-brødrenes sølle figurer, en lille mand, nedtrampet, opgivende og ærligt talt ikke specielt sympatisk. Man kan faktisk nemt sige, at Llewyn er lidt af en røv. Man han er alligevel et interessant bekendtskab og man keder sig aldrig de 105 minutter, man er i hans triste selskab.

Llewyn starter filmen med at få en ordentlig overhaling i en baggyde i New Yorks West Village. Året er 1961, Bob Dylan har endnu ikke gjort sin entre på den store scene, og sangskriver og guitarist Llewyn Davis kæmper med at få gang i karrieren efter tabet af sin musikalske partner, der tilsyneladende kastede sig i døden fra George Washington-broen et stykke tid tilbage. Det går dog ikke så godt. Hans agent er ikke til megen hjælp og hans nærmeste venner er heller ikke meget støttende. Slet ikke Jean, der er stiktosset på ham fordi han muligvis kan være faren, til det barn hun nu venter. Hvorfor Jean overhovedet har haft sex med Llewyn, får vi aldrig forklaret, men Llewyn er dog villig til at betale for en abort. Han har bare ikke nogle penge. Og heller intet sted at bo. Han ejer ikke engang en vinterfrakke.

Som altid er der intet feel good at komme efter i det grå landskab, der er Coen-brødrenes legeplads. De fedter ikke for nogen, slet ikke publikum og vi skal derfor selv forsøge at finde hoved og hale på hvorfor Llewyn render rundt med en kat på armen i store dele af filmen, når nu vi skal tro, at han er en rigtig slem fyr. Det interessante i Inside Llewyn Davis ligger selvfølgelig i symbolikken og alle de grå nuancer, Coen & Coen har bygget op omkring deres frontfigur, der skal så meget igennem, før han fatter hvad der foregår. Kunsten er at se det store billede, hvilket ofte er svært, når man er begravet i selvmedlidenhed og spirende afmagt. Det er selvfølgelig ikke nemt at blive verbalt gennemtygget af en arrogant jazzmusiker (John Goodman i dejlig giftig rolle), set sig overhalet af langt yngre og mere charmerende musikere eller opleve en syg far aldeles åndsfraværende på et plejehjem. Men melankolske Llewyn synes nærmest at nyde sin egen ynk.

Men lige som med Barton Fink, Fargo og mere nyligt A Serious Man er der lune under den beske overflade. Fotograf Bruno Delbonnel (Den fabelagtige Amélie fra Montmartre, Dark Shadows) leverer smuk billedpoesi med sin brun-grå farvelpalet og især via maestro T Bone Burnetts musikalske iscenesættelse af klassiske og nyskrevne folkesange løftes tonen fra gusten vinterdepression til opløftende hygge, når brødrene strammer grebet og viser hvordan man med finesse kan leverer rørende øjeblikke.
Britiske Oscar Isaac som Llewyn Davis er også fascinerende at følge og formår at vække vores sympati for ham, selvom han kun sporadisk er elskelig. Han er dog en helstøbt og indbydende figur, fyldt med fejl, og en vidunderlig krøllet musikalsk personlighed. En utilpas størrelse konstant på det forkerte sted med den forkerte holdning og ussel timing. Klokke rent ramt af brødrene Coen.

En god lang featurette (41 minutter) er sammen med nogle trailers udgivelsens eneste bonusmateriale, men den fylder godt. I selskab med brødrene Ethan Coen og Joel Coen og filmens musikalske fyrtårn T Bone Burnett får vi lidt ekstra at vide om inspirationskilden til Llewyn Davis, mens der samtidig sættes fokus på musikken og skuespillerne, der udgør Inside Llewyn Davis.