Anmeldelsesdato:29-07-2014
Scarlett JohanssonSamantha
Amy AdamsAmy
Chris PrattPaul
Rooney MaraCatherine
Olivia WildeBlind Date

Kunstig kærlighed

Er vi mere forelskede i vores computere end vores medmennesker? Det er et oplagt sp√łrgsm√•l at stille i vores h√łjteknologiske tidsalder. Dagligt spenderer vi mange timer foran computersk√¶rmen i kontakt med venner og bekendte fra n√¶r og fjern. Men hvad nu, hvis man opfandt et program, der kunne simulere et andet menneske? Ville vi i s√• fald kunne gro f√łlelser for den kunstige intelligens, eller ville den bare v√¶re et nyttigt v√¶rkt√łj til at l√łse dagligdagens opgaver?
Svarene p√• disse lettere filosofiske sp√łrgsm√•l kan m√•ske findes i Spike Jonzes seneste film Hende. Filmen er en art futuristisk version af Woody Allens Annie Hall og introducerer tilskueren til den omflakkende og hjerteknuste hipster Theodore Twombly. Han har anskaffet sig et intelligent styreprogram, som han kan kommunikere med. Med tiden udvikler det sig til et k√¶rlighedsforhold eller n√¶rmere et erstatningsmiddel for det forliste √¶gteskab, som han fluks er vadet ud ad.

Spr√łd og sexet
Det er umiddelbart en skr√¶mmende tanke eller skizofren tilstand, at skulle lytte p√• en computerstyret stemme dagen lang. Men i Theodores tilf√¶lde forholder det sig lige omvendt. Han har frivilligt erhvervet sig operativsystemet OS1, der benytter kunstig intelligens til at etablere et f√łlelsesm√¶ssigt b√•nd til sin bruger. Systemet benytter navnet Samantha til at skabe identifikation. Sammenlignet med den monotone stemme hos computeren HAL 9000 i Stanley Kubricks Rumrejsen √•r 2001, s√• er Samanthas stemme spr√łd og sexet. Det er tydeligt, at Theodore med tiden udvikler st√¶rke f√łlelser for Samantha, og deres dialog er b√•de opl√łftende og energisk ‚Äď n√¶rmest som en ekstatisk forelskelse.
Der er skam andre kvinder i filmen som Theodores gode veninde Amy (Amy Adams) og ekskonen Catherine (Rooney Mara), som han aldrig helt er kommet sig over. Men Samantha overskygger dem begge. P√• et tidspunkt mister Theodore faktisk forbindelsen til Samantha og reagerer med samme panik og angst, som var det et levende menneske, der d√łde. Det er forbl√łffende, hvordan det faktisk lykkedes at frembringe en autentisk og n√¶rv√¶rende stemning uden, at tilskueren p√• noget tidspunkt ser en fysisk fremtoning af Samantha.

Storbyjungle
Spike Jonze fik oprindelig id√©en til Hende, da han l√¶ste en artikel for 10 √•r siden om online chat med en kunstig intelligens. De n√¶stkommende √•r blev der lagt mange id√©er i st√łbeskeen, hvilket sidenhen blev til filmen. Hende er p√• ingen m√•de den f√łrste film om kunstig intelligens. Dens forg√¶ngere t√¶ller film som Metropolis, Blade Runner, A.I. og The Terminator. Modsat disse film er Hende mindre dystopisk og langt mere realistisk. Filmens visuelle ramme er Los Angeles‚Äô storbyjungle, hvor skyskraberne rager i vejret som potente tinder, og alle overflader er perfekt renvaskede. Det kolde og golde ydre rum er i mange henseender en pr√¶cis afspejling p√• den tomhed og fremmedg√łrelse, som karaktererne oplever i deres eget liv. I rollen som den frimodige, flyvske og fabulerende Theodore er Joaquin Phoenix sublim. Derudover er Amy Adams en forn√łjelse som den vittige og forvirrede veninde. Scarlett Johansson ligger stemme til Samantha og selvom man aldrig ser hende, s√• f√łles det faktisk som hun er til stede hele tiden.

F√łlelsesm√¶ssig blindgyde
Hende er p√• mange m√•der en tankev√¶kkende film om en n√¶r fremtid, hvor k√¶rligheden er blevet overtaget af teknologi. Den bev√¶ger sig inde for samme forunderlige univers som Jonzes andre film herunder Being John Malkovich og Where the Wild Things Are. Modsat kan filmen virke en smule langtrukken. Til trods for Scarlett Johanssons livlige og sk√łnne stemme, er der enkelte scener, der virker decideret redundante. Det virker ogs√• temmelig h√•bl√łst og m√•ske ligefrem urealistisk, at Theodore ikke besidder tilstr√¶kkelig selvkritik til at kunne indse, at han er havnet i en f√łlelsesm√¶ssig blindgyde i sit forhold til Samantha. Ligesom hans arbejde best√•r i at skrive k√¶rlighedsbreve p√• vegne af andre, s√• form√•r han heller ikke at adressere sin egne f√łlelser eller indse, at et k√¶rlighedsbrud ikke er ensbetydende med enden p√• livet, men derimod kan v√¶re begyndelsen p√• et nyt kapitel. I det store hele er Hende en meget sev√¶rdig og eftert√¶nksom film, der rejser en r√¶kke yderst vedkommende sp√łrgsm√•l omkring vores interaktion med computere, der i visse tilf√¶lde er blevet et subsitet i forhold til √¶gte samkvem.

Der er tre featuretter p√• blu-ray‚Äôen, der fungerer mest som tre korte stemningsfilm frem for egentlig uddybning af filmens tilblivelse. Men de er v√¶ldig s√łde p√• hver deres forskellige m√•de.

Minder fra i går27/7
May God Save Us27/7