Premieredato:21-08-2014
Ellen Dorrit PetersenIngrid
Henrik RafaelsenMorten
Vera VitaliElin
Marius KolbenstvedtEinar

En fortælling om blindhed

Blindhed har altid fungeret som et yderst dramatisk fort√¶llegreb. Tilskueren vil uv√¶gerligt sympatisere med den blinde og samtidig kan denne invaliderende fysiske tilstand let fungere som en illustrativ metafor p√• det ene eller andet. Selvom filmmediet foruds√¶tter evnen til at se, skorter det ikke med titler, der netop portr√¶tterer mennesker, der er fanget i det m√łrke, som er blindhedens tvilling. Den norske manuskriptforfatter Eskil Vogt debuterer med filmen Blind. Vogt har tidligere skrevet manuskript til sin landsmand Joachim Triers fremragende film Reprise og Oslo, 31. august. Rent visuelt er der mange lighedstr√¶k med disse film, men handlingsm√¶ssigt er Blind mere eksperimenterende og mindre eksistentiel. Det er en film, der dels fokuserer p√• parforholdets vanskeligheder og dels ensomhedens forskansninger. Desuden sender den √•benlyse kunstneriske hilsner til instrukt√łrer som Roy Anderson, Luis Bu√Īuel og Federico Fellini dog uden helt at bev√¶ge sig op i samme kunstneriske luftlag.

Camera Film
Fantasiens flugtvej
Hovedkarakteren Ingrid (Ellen Dorrit Petersen) er ulykkeligvis blevet blind. Som konsekvens har hun valgt at isolere sig i sin stilfulde lejlighed. Dagligt sidder hun ved vindueskarmen og udt√¶nker sindrige plots og episoder, der udspiller sig i Oslo. Fantasien fungerer tydeligvis som en frig√łrende flugtvej fra virkelighedens barske realiteter. Ingrid bor sammen med Morten (Henrik Rafaelsen), men hendes pludselige blindhed har omdefineret deres forhold. Ingrid begynder at lide af paranoia og hjems√łges af vrangforestillinger om, at Morten ser en anden kvinde ved navn Elin (Vera Vitali), som han har m√łdt p√• internettet. P√• et tidspunkt s√¶tter Morten Elin st√¶vne p√• en restaurant. M√łdet udvikler sig dog h√łjest pinligt, da Elin pludselig rammes af blindhed. Scenen er s√¶rdeles konsekvent og k√łligt udf√łrt, og er vel mest et udtryk for Ingrids udspekulerede tankespil.

Tabermand
En anden b√¶rende karakter i filmen er Einar (Marius Kolbenstvedt). Han er et ensomt og indadvendt storbymenneske, der er dybt afh√¶ngig af netporno. Han bakser desuden med at f√¶rdigg√łre sine filmstudier, og hans omgang med andre mennesker er forsvindende lille. Einar virker med andre ord som prototypen p√• den fort√¶rskede betegnelse "tabermand". Eller m√•ske er han n√¶rmere en paria i det velf√¶rdssamfund, han er vokset op i. Samfundskritikken skinner tydeligt igennem i scenerne med Einar, der spilles fremragende af Marius Kolbenstvedt. Derudover er Ellen Dorrit Petersen suver√¶n i sin gengivelse af den blinde Ingrid. Hun overbeviser gennem sit an√¶miske udseende og tiltagende skinsyge. Derimod falder Henrik Rafaelsen som Morten og Vera Vitali som Elin en smule igennem med deres ordin√¶re skuespil.

Camera Film
Fremmedg√łrelse og fantasi
Stilm√¶ssigt befinder karaktererne sig i en moderne og fornuftsbetonet verden med smagfuld og minimalistisk indrettede hjem. Under den polerede overfalde lurer dog uforl√łste konflikter og indest√¶ngte f√łlelser, hvilket er filmens ledemotiv. Dertil er det oplagt, at Blind har hentet inspiration fra litteraturens verden. Samuel Beckett og Franz Kafka er de f√łrste, der er i ens tanker. Ellers er en anden inspirationskilde den portugisiske forfatter Jose Saramago, der har skrevet den mesterlige roman En fort√¶lling om blindhed. Modsat er Blind ikke kun en fort√¶lling om blindhed men ligeledes en film om fremmedg√łrelse. For det f√łrste fungerer filmen som et kritisk studie i den ensomhed, der er er blevet det moderne storbymenneskes sindsstemning par excellence. For det andet skildrer filmen, den blindhed vi ofte lider af i forhold til andre mennesker og vores omgivelser.

Fabulerende, hallucinerende og dr√łmmende
Det mest interessante ved Blind er dog fort√¶llingens frapperende struktur. Filmen indeholder ikke en line√¶r fremadskridende handling, men derimod byder den tilskueren ind i et lettere fabulerende, hallucinerende og dr√łmmende fort√¶lleunivers. Styrken i filmen befinder sig s√¶rligt i de lynkorte og absurde scener, der l√łbende afbryder filmens genkendelige hverdagsrealisme. Er disse scener et udtryk for det filtrede spindelv√¶v af fantasier og forestillinger, der farer som en steppebrand gennem Ingrids hoved? Det svarer filmen ikke klart p√•, hvilket den skal roses for. Filmens styrke er ogs√• dens svaghed. Det bliver nemlig indimellem lidt for trivielt at se de samme problemstillinger gentages, og desuden gr√¶nser enkelte scener til det t√•krummende pr√¶tenti√łse. Det hele virker dog som en drillesyg leg med virkeligheden og selve filmmediet, hvilket altid er v√¶rd at holde √łjnene √•bne overfor.

Stalins d√łd14/12
Brad's Status14/12
Vinterbr√łdre7/12