Josh BrolinDwight McCarthy
Eva GreenAva Lord
Jessica AlbaNancy Callahan
Joseph Gordon-LevittJohnny
Powers BootheSenator Roark

Skamskudt af sløseri

Robert Rodriguez gjorde stort indtryk tilbage i 2005 med filmatiseringen og samarbejdet med tegneserie-maestroen Frank Millers grafiske "Sin City". Men ni år er længe og denne højest unødvendige fortsættelse har slet ikke samme gennemslagskraft som forgængeren.

Alt for tilfældigt
Historien er også noget værre rod. Uden de store sammenfletninger mellem det gigantiske persongalleri er vi tilbage i den pilrådne metropolis Basin City, hvor mændene er hårdføre og kvinderne livsfarlige. Gengangerne Marv (Mickey Rourke uden charmen fra den første film), Hartigan (Bruce Willis i glorificeret røvkedelig cameo!) og stripperen Nancy (Jessica Alba udgør den ene halvdel af plottet, hvor Nancy sidder fast i et pænt destruktivt mønster, der involverer den fæle senator Roarke (Powers Booth) hvis moralsk korrumperede – for ikke at sige psykotiske – søn (Nick Stahl i herlig klam stil) døde så kærkomment i den første film. Det er farmand fire år efter stadig er godt mopset over, men trods de tætpakkede hævnmotiver, som gennembløder filmen, er der ikke nok pondus og patos i plottet til at vi på noget tidspunkt fascineres af figurerne.

Enkelte lys i mørket
De to andre dele af historien er en anelse mindre triste. De handler om pokerspilleren Johnny, der spilles med massivt swagger af Joseph Gordon-Levitt, og staklen Dwight (Josh Brolin), som opsøges af sin gamle kærlighed med drabeligt resultat. Hun spilles nemlig af Eva Green og så er der ligesom lagt i kakkelovnen til intensitet og power. Desværre formår vores instruktørduo Miller & Rodriguez ikke at få meget saft og kraft ud af forholdet mellem Brolin, der nærmest er født til at begå sig i klassisk noir-univers med de træk og den stemme, og den moderne femme fatale Green. Bevares, de får da udvekslet lidt spyt, men det er stadig ikke nok at pege kameraet på Greens ypperlige (og nøgne) former og regne med hendes naturlige talenter kan få os til at overse, at der egentlig ikke tilbydes os noget som helst interessant eller vedkommende ved Frank Miller's Sin City - A Dame to Kill For. Det hele er ren overflade og uden gennemført dyrkelse af noir-elementerne.

For slap og uden bid
Hvis så bare denne undskyldning for en film havde været en dragende serie sort/hvide tableauer af voldsæstetik (de herrer har dog en syg øje-fiksering), kunne man måske have undgået at begynde at kede sig allerede få minutter inde i filmen, men ak. End ikke Millers sans for pænt komponerede billeder kan redde denne kalorielette, papirtynde ligegyldighed af en film. Man savner, overraskende nok, et mere voldsomt udtryk og flere nuancer. Sin City - A Dame to Kill For har omtrend samme dybde som et af spillekortene den kække Johnny så frækt håndterer og slår lige så hårdt som Eva Greens bare bryster (som nok er noget af det bedste ved filmen!) Der var ellers potentiale til en rå omgang bøllebank i den dunkle ende af actionskalaen, der hvor skurkene skamskyder heltene og heltene formørkes til skurke, men Sin City 2 er ikke så meget andet end en tandløs anekdote om en håndfuld farveløse figurer, der er lidt sure på hinanden.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6