Josh BrolinDwight McCarthy
Eva GreenAva Lord
Jessica AlbaNancy Callahan
Joseph Gordon-LevittJohnny
Powers BootheSenator Roark

Skamskudt af sl√łseri

Robert Rodriguez gjorde stort indtryk tilbage i 2005 med filmatiseringen og samarbejdet med tegneserie-maestroen Frank Millers grafiske "Sin City". Men ni √•r er l√¶nge og denne h√łjest un√łdvendige forts√¶ttelse har slet ikke samme gennemslagskraft som forg√¶ngeren.

Alt for tilfældigt
Historien er ogs√• noget v√¶rre rod. Uden de store sammenfletninger mellem det gigantiske persongalleri er vi tilbage i den pilr√•dne metropolis Basin City, hvor m√¶ndene er h√•rdf√łre og kvinderne livsfarlige. Gengangerne Marv (Mickey Rourke uden charmen fra den f√łrste film), Hartigan (Bruce Willis i glorificeret r√łvkedelig cameo!) og stripperen Nancy (Jessica Alba udg√łr den ene halvdel af plottet, hvor Nancy sidder fast i et p√¶nt destruktivt m√łnster, der involverer den f√¶le senator Roarke (Powers Booth) hvis moralsk korrumperede ‚Äď for ikke at sige psykotiske ‚Äď s√łn (Nick Stahl i herlig klam stil) d√łde s√• k√¶rkomment i den f√łrste film. Det er farmand fire √•r efter stadig er godt mopset over, men trods de t√¶tpakkede h√¶vnmotiver, som gennembl√łder filmen, er der ikke nok pondus og patos i plottet til at vi p√• noget tidspunkt fascineres af figurerne.

Enkelte lys i m√łrket
De to andre dele af historien er en anelse mindre triste. De handler om pokerspilleren Johnny, der spilles med massivt swagger af Joseph Gordon-Levitt, og staklen Dwight (Josh Brolin), som ops√łges af sin gamle k√¶rlighed med drabeligt resultat. Hun spilles nemlig af Eva Green og s√• er der ligesom lagt i kakkelovnen til intensitet og power. Desv√¶rre form√•r vores instrukt√łrduo Miller & Rodriguez ikke at f√• meget saft og kraft ud af forholdet mellem Brolin, der n√¶rmest er f√łdt til at beg√• sig i klassisk noir-univers med de tr√¶k og den stemme, og den moderne femme fatale Green. Bevares, de f√•r da udvekslet lidt spyt, men det er stadig ikke nok at pege kameraet p√• Greens ypperlige (og n√łgne) former og regne med hendes naturlige talenter kan f√• os til at overse, at der egentlig ikke tilbydes os noget som helst interessant eller vedkommende ved Frank Miller's Sin City - A Dame to Kill For. Det hele er ren overflade og uden gennemf√łrt dyrkelse af noir-elementerne.

For slap og uden bid
Hvis s√• bare denne undskyldning for en film havde v√¶ret en dragende serie sort/hvide tableauer af volds√¶stetik (de herrer har dog en syg √łje-fiksering), kunne man m√•ske have undg√•et at begynde at kede sig allerede f√• minutter inde i filmen, men ak. End ikke Millers sans for p√¶nt komponerede billeder kan redde denne kalorielette, papirtynde ligegyldighed af en film. Man savner, overraskende nok, et mere voldsomt udtryk og flere nuancer. Sin City - A Dame to Kill For har omtrend samme dybde som et af spillekortene den k√¶kke Johnny s√• fr√¶kt h√•ndterer og sl√•r lige s√• h√•rdt som Eva Greens bare bryster (som nok er noget af det bedste ved filmen!) Der var ellers potentiale til en r√• omgang b√łllebank i den dunkle ende af actionskalaen, der hvor skurkene skamskyder heltene og heltene form√łrkes til skurke, men Sin City 2 er ikke s√• meget andet end en tandl√łs anekdote om en h√•ndfuld farvel√łse figurer, der er lidt sure p√• hinanden.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12