Anmeldelsesdato:11-08-2014
Dominic CooperDino Brewster
Imogen PootsJulia Maddon
Scott MescudiBenny
Rami MalekFinn
Ramon RodriguezJoe Peck

I feel the need…..the need for speed

3 i 1-konceptet er udgangspunktet for actionfilmen Need for Speed, som naturligvis er en film om biler, fart, og vovede stunts, ganske som det h√łrer sig genren til. Den er ogs√• en filmatisering af et af de mest sejlivede og popul√¶re computerspil og endelig fors√łger den med sin hovedrolleindehaver, Aaron Paul, kendt for den kritikerroste og popkultur-intellektuelle drama-serie Breaking Bad at fange et publikum, der normalt ikke frivilligt ville bruge tid p√• noget s√• simpelt som en bilfilm.

Aaron Paul ejer nemlig ikke denne film i samme omfang som Vin Diesel besidder Fast & Furious-filmene ‚Äď eller Steve McQueen ER hele filmen Bullitt. Den ellers interessante Paul spiller den fartgale og talentfulde racer-rod og mekaniker Tobey Marshall, der mister en af sine n√¶re venner i filmens ekstremt lange intro og endnu v√¶rre h√¶nges op p√• dennes d√łdsfald af filmens f√¶le skurk, og ender bag tremmer i to √•r.

Plottet i film om biler m√• tilsyneladende ikke v√¶re alt for kreativt eller skarpt, men dette skraber bunden med latterlige figurer, tamme scenarier og stillest√•ende plot. Den manglende substans kan dog n√¶sten g√• an, for de unge skuespillere form√•r at skabe masser af sympati omkring deres figurer i den lille klike, der omgiver helten. Deres indbyrdes forhold er i det mindste frivilligt morsomt fremstillet og ganske hyggeligt. Tilmed er den obligatoriske babe (britiske Imogen Poots, der kan langt mere end dette!) for det meste ogs√• til at holde ud. At Dominic Cooper s√• virker t√•belig som skurken, der kan f√• enhver ond tegneserieslyngel til at f√• mindrev√¶rdskomplekser, og en overgearet Michael Keaton udelukkende bruges som den store fort√¶ller, der forklarer os alting, s√• ingen virkelig beh√łver t√¶nke selv, er knapt s√• heldigt.

Helt centralt i filmen st√•r dog de vilde stunts, der virker som hele form√•let med at lave filmen. Det er tydeligt, at Need for Speed er skruet sammen af en tidligere stuntmand, for scenerne med bil-stunts er vanvittigt l√¶kkert lavet og herligt underholdende ‚Äď og hvis man ikke beh√łver andet for at have en vellykket tur i biografen er filmen godkendt. Problemet er alt fyldet mellem det velkoreograferede bil-bl√¶r. Scott Waugh, som instrukt√łren hedder, er desv√¶rre blottet for dramaturgisk talent. Filmen er √©n stor omgang pladder om h√¶vn, spildt talent, venskab, anerkendelse og kunsten at kunne k√łre hurtigt. Man skulle ikke tro, at et plot s√• tyndt som 'k√łr st√¶rkt' kunne totalt smadres helt s√• h√¶sligt, men den 130 minutter meget lange Need for Speed er desv√¶rre en superfr√¶k bilfilm pakket ind i mindst 50 overfl√łdige minutter.

En masse trailers men s√• heller intet andet udg√łr udgivelsens ekstramateriale.

Human Flow9/11
The Shining9/11