Anmeldelsesdato:15-08-2014
Mikael PersbrandtHasse
Sandra AndreisSister Nina
Ida EngvollLisa
Tanja LorentzonKatja
Hanna AlströmGertrud

N√•r t√łmmermanden truer familien

Mig ejer ingen er et r√łrende portr√¶t af arbejderklassens v√¶rdifald, inkarneret i den storspillende Mikael Persbrandts desillusionerede metalarbejder Hasse, hvis velmenende k√¶rlighed til kommunisme og datteren Lisa, desv√¶rre ser sig druknet p√• bunden af en √łld√•se.

Camera Film
Filmen er fortalt igennem Lisa. Hun forguder sin far, der med sine robuste h√•nd kan kvase en tom √łld√•se og altid synes glad og fro, men dog ikke helt promillefri, n√•r han returnerer fra arbejdet p√• det lokale metalvalsev√¶rk. Men lykken synes kort i det stockholmske 70'er-arbejderhjem, hvor Hasses tiltagende alkoholmisbrug begynder at p√•virke familien og ikke mindst moderen, der pludselig forlader lejligheden med lovning om at hun snart kommer tilbage. Som tiden g√•r vokser Hasse's misbrug sig mere omfattende og problematisk, hvilket s√¶tter forholdet imellem far og datter p√• pr√łve. Trods sin k√¶rlighed til Hasse, skammer hun sig over hans udtalte alkoholisme, men tvinger sig selv til ikke at give op - Lisa bliver ved med at k√¶mpe loyalt, for at redde sin far ud af alkoholens t√•ger.

Mig ejer ingen foreg√•r i slutningen af 1970'erne, men det er ikke en karikeret oranger√łd version med ryat√¶pper, m√łrkebrunt skiffer og lavalamper vi m√łder, men snarere en subtil og underspillet skildring af en tid, der var pr√¶get af klassekamp og et ansp√¶ndt politisk klima. Instrukt√łr Kjell-√Öke Andersson bruger sin hovedperson Hasse til at skildre klassekampens hensygnende idealer, alt imens han g√•r i hundene, som f√łlge af sin tiltagende drikf√¶ldighed og resignation over for de borgerliges indtog. Filmen pr√¶senterer indirekte et sart og nuanceret indblik i et stykke skandinavienshistorie, hvor arbejdere stadig stemte til venstre for midten og kapitalismen var noget 'v√¶rre svineri'. Men historiens vingesus aldrig filmens overordnede fokus. Mig ejer ingen omhandler f√łrst og fremmest forholdet imellem far og datter, der inkarneres lydefrit i skuespillernes realistiske og trov√¶rdige samspil.

Camera Film
Mikael Persbrandt rammer perfekt den robuste og maskuline arbejderfar, der med promillen som anker i sin bundl√łse alkoholtrang, forsumper til en svagelig og opgivende skygge af sig selv. Persbrandt g√łr rollen til sin egen og veksler imponerende imellem h√•rdtsl√•ende og idealistisk arbejderoriginal og depraveret sut, der har alle de velmenende ideer om at slippe taget p√• flaskerne og drage til det kommunistiske paradis Cuba, men alligevel ikke evner det.
Datteren Lisa spilles af tre forskellige skuespillere, idet filmen udspiller sig over l√¶ngere tid. Alle tre giver et nuanceret portr√¶t af en datter, der st√¶digt fors√łger at d√¶kke over sin fars alkoholmisbrug. Selvom Persbrandt i h√łj grad stj√¶ler fokus, s√• g√łr instrukt√łren det som en fornem vinkling, at se Hasse afspejlet igennem henholdsvis det rene og naive barneblik, det senere skamfulde teenagerblik og det tilgivende voksenblik.

Den trevinklede struktur, g√łr kun skildringen af Hasse mere kompleks - barneversionen bem√¶rker ikke at det kniber med madlavningen, de monstr√łse bunker af tomme flasker eller det drukrelaterede opkast i k√łkkenvasken, men ser derimod kun sin far som en tryg favn at sove i. Omvendt forholder det sig da Lisa n√¶rmer sig puberteten og pludselig bliver opm√¶rksom p√• alle de mangler, der ellers aldrig har generet hende. Lisa formidles med stor √łmhed og, m√¶rker man, indlevelse i hvordan det m√• v√¶re pludselig at skulle agere voksen, n√•r man stadig kun er et barn.
Mig ejer ingen er ikke nogen perfekt film. Den er undertiden plaget af nogle irriterende melodramatiske elementer, heriblandt et velsk√•ret, men overbrugt soundtrack, der selvf√łlgelig lister sig indenom de allermest f√łlelsesm√¶ttede scener, og den voksne Lisa f√•r for lidt fylde til for alvor at trumfe igennem i en ellers st√¶rk og r√łrende slutscene. Men Persbrandt som den ydmyge og karismatiske arbejderfar, der drikker sig halvt ford√¶rvet til lyden af datterens n√łdr√•b, sammen med den l√łdige tidsskildring, g√łr Mig ejer ingen til √©n af de bedste socialrealistiske film om et far- og datterforhold i mands minde.

Der er intet ekstramateriale på udgivelsen.

I Syrien21/6

I hvilket år fik Borte med Blæsten Oscaren for bedste film?