Optimisterne

Anmeldt af:Nadia Parbo
Varighed:80 minutter
Instruktør:Gunhild Magnor

Premieredato:25-09-2014

Bedstemødre i fuldt vigør

Med nogle TV-kanaler ved man, hvad man får. Charlie er for det ældre publikum og DR plejer da også at værne om deres pensionerede seere. En film som Optimisterne ville være perfekt til én af de kanaler. Tag en halv time væk og, vupti, så har de ældre en livsbekræftende og inspirerende historie om et norsk kvindehold i volleyball, der både er friske, rørige og unge af sind. Hvis man derimod vælger at vise de 80 minutter i biografen, får man en anderledes vægelsindet oplevelse, hvor målgruppen bliver uklar og kvaliteten svingende.

Øst for Paradis
Dokumentarfilm eller TV-reportage?
Det er ikke ment på den måde, at Optimisterne er en dårlig eller uinteressant film. Pointen, at alder ikke er en hindring for at leve sit liv fuldt ud, er vigtig og nærværende, men det er alligevel svært at sige, hvad der gør en film som Optimisterne så anderledes, at den får lov til at gå i de danske biografer i stedet for på TV i sin bedste sendetid. Der er intet her, der gør filmen til meget mere end en reportageagtig sag om 15 gamle damer, der er i fuldt vigør og som tilmed er okay til at spille volleyball.

Ingen karisma
Der er da nogle kække og sjove bemærkninger en gang imellem og nogle af de ældre, er da også ganske sjove. Men det er svært ikke at savne den ene personlighed, der er med til at hæve filmen til et øvre niveau. Filmens primære hovedperson, Goro, er 98 år gammel og valgt til at være den bærende force i filmen. Dette virker til at være udelukkende på grund af sin høje alder. Hvorfor er det nu blevet et adgangskrav? Jovist, hun er sympatisk, sød og ganske djærv, men når det kommer til at bære en hel dokumentarfilm, er det bare ikke sådan nogle kvaliteter, der kan højne seværdigheden.

Øst for Paradis
Behagelig, men ikke mere
Optimisterne er, hvad man kan kalde en behagelig film. Den er hyggelig. Det er en film, der giver en ung tilskuer lyst til at spise småkager med sin gamle bedstemor og en ældre til at hoppe op af sædet og drikke en god kop kaffe med sine ligeså aldrende veninder. Men hvis den vil noget mere end det, er det svært at se for denne anmelder. Endnu sværere er det dog at se, hvad den laver i de danske biografer, når den ville vække mere opsigt og få større succes en lørdag aften på Charlie.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5

Efter hans død dukkede der ikke mindre end 12 efterlignere op i Hong Kong-film – heriblandt Bruce Rhe, Bruce Leong, Bruce Le, Conan Lee, Dragon Lee, Rocky Lee, Bronson Lee, Tarzen Lee og Bluce Ree. Men hvad var legendens navn?