Morten GrunwaldPoul
Paprika SteenHeidi
Danica CurcicSanne
Jens AlbinusMichael
Pilou AsbækDennis

Det sværeste valg

Den sidste nadver er en ikonisk og religi√łs urscene. Siden Jesus m√łdtes med sine disciple for at indtage den sidste bid br√łd og det sidste glas vin, er denne scene blev gengivet et utal af gange. Enten gennem billedkunsten, litteraturen eller p√• film. Det sker ofte som en direkte afbildning eller som en slet skjult henvisning. I Bille August‚Äô seneste film Stille hjerte kan der drages paralleller til denne bibelske urscene. Scenerummet i filmen er dog henlagt til moderne tid, hvor en familie er samlet i et st√łrre sommerhus. Hurtigt g√•r det op for tilskueren, at bedstemoren Esther (Ghita N√łrby) lider af tiltagende ALS. Hun √łnsker at d√ł, hvilket hendes familie har valgt at respektere samt assistere med. Familien er derfor samlet i sommerhuset for at st√łtte Esther, inden hun forlader det jordiske liv. Undervejs aner man konturerne af det familietr√¶, der har sl√•et r√łdder, skudt i vejret samt b√•ret og tabt blade i √•renes l√łb. Det er med andre ord en film om familien som grundstamme samt livets sk√łnhed og forg√¶ngelighed.

SF Film - Rolf Konow
Hum√łrfyldt og h√łjsp√¶ndt
Det er mildest talt et tungt emne, som Bille August har valgt at tage livtag med. Eksistentielle problemstillinger er dog ikke fremmed farvand for den alsidige instrukt√łr, hvis repertoire sp√¶nder over hum√łrfyldte ungdomsfilm til h√łjsp√¶ndte dramaer. Stille hjerte h√łrer dog hverken til den ene eller anden kategori. Tv√¶rtimod er der tale om en egensindig og engagerende film om valget mellem liv og d√łd. Det valg som den franske forfatter Albert Camus kaldte for det mest filosofiske. Det str√•lende ved Stille hjerte er, at den hverken fungerer som et anklage- eller forsvarsskrift for aktiv d√łdshj√¶lp. Derimod stiller den sig som en fotograf p√• beh√łrig afstand af sit motiv, og lader det v√¶re helt op til tilskueren at reflektere over karakterernes g√łren og laden.

Bævrende og rystende
Bille August er faktisk uddannet fotograf, hvilket ikke kun afspejles i den stilfulde fotografering af hjemmet og den omkringliggende natur, men ligeledes i hans bl√¶ndende evne til at affotografere de medvirkendes sj√¶leliv. Specielt Ghita N√łrbys portr√¶t af den ALS-ramte Esther er helt i s√¶rklasse. Lige fra hendes b√¶vrende kropsbev√¶gelser til rystende replikker om angstens n√•desl√łse greb og hendes umiskendelige hjertevarme er et bevis p√•, at hun er blandt de allerst√łrste kvindelige skuespillere i Norden gennem tiden. Morten Grunwald som omsorgsfuld √¶gtemand samt Paprika Steen og Danica Curcic i rollerne som henholdsvis kolerisk og sensibel datter er desuden en forn√łjelse at overv√¶re. I andre gode roller ses Pilou Asb√¶k, Jens Albinus og Oskar S√¶lan Halskov.

SF Film - Rolf Konow
Erkendelse og accept
Sammenlignet med store nordiske dramatikere som Henrik Ibsen, August Strindberg og Ingmar Bergman, er der tale om et afd√¶mpet kammerspil, hvor konflikterne aldrig bliver destruerende eller sk√¶bnesvangre for de medvirkende. Derimod lader August sine karakterer gennemleve den n√łdvendige erkendelse, accept og katarsis, der b√łr g√• forud, f√łr et familiemedlem skal tage afsked med livet. P√• sin vis er det faktisk forfriskende ikke at opleve et familiedrama, der skaml√łst overforbruger de dramatiske virkemidler. I Stille hjerte kan de st√łrste f√łlelsesm√¶ssige sp√¶ndinger bogstavelig talt dulmes med et ordentligt bap p√• en friskrullet joint.

Tone og temperament
Stille hjerte er en rammende titel p√• en film, der har samme rytme som et hjerte. St√łrstedelen af tiden foreg√•r den med rolige hjerteslag, men sommetider intensiveres slagene til hastig hjertebanken. Tilskueren mister derved aldrig pusten men gennemg√•r en mild forl√łsning. Karakteristisk for filmen er dens s√¶rlige nordiske tone og temperament. Til tider bliver filmen dog en anelse patetisk og selvh√łjtidelig gennem den emotionelle underl√¶gningsmusik. Bille August har tidligere instrueret flere film, der var forankret i en helt anden historisk tid. I Stille hjerte er vi s√• t√¶t p√• Danmark anno 2014, som man overhovedet kan komme. Det kl√¶der August, der samtidig form√•r at adressere en tematik, der aftvinger eftertanke og overvejelser, uanset hvor h√•rdhjertet man m√•tte v√¶re. Stille hjerte er en fremragende film, der bef√¶ster August som en instrukt√łr med et stort indblik i hjertets sj√¶lekammer.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5