Anmeldt af:Nadia Parbo
Instruktør:Claus Bjerre

Premieredato:11-09-2014
Maria CordsenMaria
Lucas AlexanderLucas
Siff LundgreenSiff

Så smid dog den kælling ud!

Improvisation er noget af det sv√¶reste at v√¶kke til live i levende billeder. I teorien burde det v√¶re nemt at v√¶re sig selv og finde p√• sine egne replikker. Det er vel ikke s√• anderledes end det virkelige liv. Men lad os nu v√¶re √¶rlige: Ville de fleste af √łjeblikkene i vores virkelige liv v√¶re interessante nok til det store l√¶rred? Ville det v√¶re sp√¶ndende for andre at se os lave kaffe eller hyggesnakke med en veninde? I langt de fleste tilf√¶lde vil svaret v√¶re nej. I En, to, tresomt er svaret det samme, men ingen har √•benbart fortalt det til hverken instrukt√łr eller de tre hovedrolleindehavere.

I En, to, tresomt m√łder vi tre personer, der dominerer hele filmen med deres trekantsforhold. Der er den sexologstuderende Siff, der gerne vil v√¶re frisindet, men hvis personlighed i virkeligheden er baseret p√• en hippieagtig fornuft. Hun er k√¶reste med den lettere barnagtige Lucas, der helt mister selvkontrollen, da Siffs veninde, overfladiske og luskede Maria, ankommer og har brug for et sted at sove. Man skal ikke v√¶re psykolog for at regne ud, at hun hellere vil noget andet end at sove med Lucas, der virker som en marionetdukke uden rygrad. Og som den rummende veninde, Siff er, bliver der hurtigt lavet en deleordning, s√• begge veninder kan f√• lidt af Lucas i ugens l√łb.

Dette fungerer selvf√łlgelig ikke, men det forekommer da ogs√• mere end vanvittigt, hvordan de tre naive hovedpersoner nogensinde f√łlte, at det var en god id√© at dele et k√¶rligheds- og sexforhold op. Siff er m√•ske jordens mest forst√•ende veninde (og behagelige d√łrm√•tte), men det er alligevel sv√¶rt helt at begribe hvorfor hun egentlig gider at finde sig i s√• meget fra sine to kedsommelige medmennesker. At hun ikke smider den intrigante Maria for d√łren, er et mysterium i sig selv. Det faktum at hun er sexologstuderende, bliver ofte brugt som undskyldning for hendes v√¶rem√•de, men det kan da ikke v√¶re rigtigt, at samtlige sexologstuderende i Danmark er helt vilde med id√©en om at dele deres k√¶rester. Der er bare noget her, der ikke h√¶nger sammen.

Hermed ikke sagt at En, to, tresomt ikke har nogle fine √łjeblikke. Scenen hvor Siff smadrer Lucas‚Äô yndlingsplade i tilbageholdt frustration er en af de mere vellykkede i filmen. Det er en skam, at instrukt√łr Claus Bjerre ikke tror p√• den nok og hurtigt inds√¶tter lidt dilettantisk klimtende guitarspil ind over, men i et par minutter virker det da. Det samme kan man ikke sige om skuespillet, der fra Maria Cordsen og Siff Lundgren kunne have brug for et par ekstra timers dramaundervisning. √Čn ting kan man dog sige n√•r En, to, tresomt endelig er forbi: Godt at det der ikke er mit liv!

Hvilken skuespillerinde har sagt følgende
"I am a marvelous housekeeper. Every time I leave a man, I keep his house."