Miracle Film

Alphabet

Varighed:113 minutter
Instruktør:Erwin Wagenhofer

Premieredato:18-09-2014

Ud med uddannelse

Uddannelse er det bedste middel til mental velv√¶re og materiel velstand. Den kan enten finde sted i offentlig eller privat regi og sker ofte enten for n√łdvendighedens, forn√łjelsens eller karrierens skyld. Den √łstrigske instrukt√łr Erwin Wagenhofer unders√łger i filmen Alphabet, om det moderne uddannelsessystem rent faktisk er den bedste metode til at blive en bedre og lykkeligere samfundsborger. Filmen indledes i Kina, hvor kinesiske skoleb√łrn sidder foroverb√łjet p√• rad og r√¶kke. Her skal de uddannes til fremtidens globale arbejdsmarked, hvor Kina allerede indtager en n√łgleposition. En udsending fra PISA, der har til form√•l at teste b√łrns f√¶rdigheder m√łdes med forskellige repr√¶sentanter. Samtidig ses flittige elever, der bliver bel√łnnet med h√¶dersbevisninger og flidspr√¶mier. Det er en verden, der er milevidt fra den, der portr√¶tteres i Hans Scherfigs klassiker "Det fors√łmte for√•r". Undertiden h√łres en pigestemme, der beklager sig over at f√• frar√łvet sin ungdom, fordi hendes tid udelukkende er viet til skolegang. Tonen er derved sl√•et an. Det er en film, der ikke tiljubler det moderne uddannelsessystem men derimod kaster kritisk lys over det.

Miracle Film
Dokumentarfilmens ånd
Alphabet benytter en meget l√łs og springende fort√¶llestruktur til at skildre sit emne. Undervejs kommer tilskueren vidt omkring i verden og konfronteres med forskellige udsagn fra de medvirkende. Det er desv√¶rre fortrinsvis personer, der ikke er tilh√¶ngere af traditionel skolegang, der kommer til orde. Dette fort√¶llem√¶ssige valg strider direkte mod dokumentarfilmens √•nd. Genren foreskriver nemlig at bringe mange holdninger og udl√¶gninger til torvs frem for at forfalde til ensidig freml√¶gning af en sag. Det er fint at pr√¶sentere et alternativt bud p√• uddannelse, men det bliver simpelthen for meget instrukt√łrens egne aversioner og passioner, der skinner igennem. Det er s√¶rligt kritisabelt, n√•r filmen overvejende argumenterer for, at det moderne skolesystem i mange henseender blot tjener til at tr√¶ne og ensrette eleverne til en fremtid p√• det globale konkurrencemarked. Det er vist en sandhed med modifikationer.

Mediterende og tendenti√łs
Der medvirker flere tiltalende personer i Alphabet. Det g√¶lder eksempelvis Pablo Pineda Ferrer, som er den f√łrste person med Down Syndrom, der har gennemf√łrt en lang videreg√•ende uddannelse. Eller Andr√© Stern der aldrig har gennemg√•et en formel skolegang men alligevel er endt som en dygtig guitarbygger. Desuden frems√¶ttes der skr√¶keksempler p√• mennesker, der enten ikke kan f√• foden ind p√• arbejdsmarkedet, eller som er endt deres dage som sj√¶l√łse konsulenter i dyre jakkes√¶t. I flere tilf√¶lde virker det ret uklart, hvad instrukt√łren egentlig √łnsker at sige gennem valget af de medvirkende. I det hele taget falder Alphabet flere gange til jorden, fordi den ikke form√•r at nuancere og diskutere en ellers interessant problemstilling. Filmen er alt for mediterende p√• det formm√¶ssige plan og for tendenti√łs p√• det indholdsm√¶ssige plan. Dertil gentager den alt for ofte de samme fort√¶rskede synspunkter omkring uddannelse.

Miracle Film
Firkantet og fordrejende
Den mest velfungerende del af filmen er scenerne med Arno Stern, der i flere √•rtier har drevet et program, der g√•r ud p√• at fremelske b√łrns naturlige evne til at udfolde sig kreativt. Det sker prim√¶rt gennem malerier, som han efterf√łlgende opbevarer i et omfattende arkiv. Det er dog stadig sv√¶rt at se, at dette skulle fungere som en overbevisende begrundelse for at skippe den velkendte skolegang. Denne del af Alphabet ville let kunne fungere som en kort og selvst√¶ndig dokumentarfilm. Alphabet lider af flere fort√¶llem√¶ssige brister. F√łrst og fremmest er den for firkantet og fordrejende i forhold til dens fremstilling af traditionel skolegang. Derudover mangler den en √•ben pr√¶mis og et klart fokus. Ironisk nok kan filmen bruges som genstand for den kritik, den selv retter: Den giver nemlig ikke meget plads til at lade flere synspunkter og vinkler komme i spil.

Hvad er Woody Allens rigtige navn?