Anmeldt af:Nicki Jensen
Instruktør:Scott Frank

Premieredato:18-09-2014
Liam NeesonMatt Scudder
Dan StevensKenny Kristo
David HarbourRay

New York Murders

Hatten af for Liam Neeson. Ikke fordi den 62-√•rige nordirske skuespiller de seneste √•r har vist i√łjnefaldende eksempler p√• sit ellers alsidige talent. Heller ikke fordi, at han n√¶rmest konsekvent typecastes til enten "mester-l√¶rling"-roller, som i Batman Begins, eller som h√¶vngerrig action-far i Taken-filmene. Men fordi de tre egenskaber udf√łres overbevisende, uanset hvilke film Neeson medvirker i. Dette m√łnster gentages med filmatiseringen af Lawrence Blocks krimi-bestseller, "Begravet i fortiden".

Matthew Scudder (Liam Neeson) er den klassiske privatdetektiv, som arbejder i skyggerne. Da den tidligere politimand bliver hyret til at opklare et mystisk mord, viser det sig at der er seriemordere p√• spil. I en kamp mod tiden, begiver Scudder ud i New Yorks m√łrkeste afkroge for at fange morderne, inden de sl√•r til igen.
Med sytten b√łger i serien om den lyssky Matthew Scudder, l√¶gges der i kakkelovnen til at starte en ny krimi-franchise. Det er helt oplagt. De succesfulde filmatiseringer af de skandinaviske krimier, s√•som M√¶nd der hader kvinder, har g√łdet vandene. New Yorks skyggefulde atmosf√¶re er som skabt til neo-noir, og finanskrisestemningen har endnu ikke l√łsnet sit greb i den amerikanske sindstilstand. Rammerne og potentialet er til stede.

Regnfulde slumkvarterer og en overbevisende pr√¶sentation af Liam Neeson opfylder p√• overfladen et par af krimi-genrens konventioner. Desillusionerede Scudder er en del af s√łlet, som han efterforsker. Med en beskidt baggrund som alkoholiseret str√łmer med tvivlsomme beslutninger i bagagen tilf√łrer Neeson rollen saft, kraft og s√•rbarhed. Mordene er fra start et uigennemskueligt mysterium, der udg√łr et perfekt makkerpar med New Yorks m√łrke bagside. Ogs√• selvom der tr√¶kkes lidt for tydeligt p√• en neo noir-√¶stetik, som vi kender den fra film som Se7en.

Der skal imidlertid mere til end genreforst√•else for at tr√¶kke en mildest talt middelm√•dig film op fra rendestenen. Detektiv-mystikken udvandes med en forudsigelig fort√¶lling, hvor alting l√łses i en fart. Historien f√•r ikke lov til udvikle sig, motivet bag mysteriet er forsimplet til en perler√¶kke af gennemskuelige ledetr√•de. Det er simpelthen for nemt. P√• intet tidspunkt kommer overraskelsen og det essentielle √łjeblik, hvor alle brikkerne falder p√• plads. Til den tid er interessen s√• godt som forduftet i storbyens smog og dis.

Begravet i fortiden er mere en introduktion til Lawrence Blocks univers og karakteren Matthew Scudder, end det er en helst√łbt krimi. Liam Neeson opfylder alle krav, New Yorks iscenes√¶ttelse fungerer og rammerne er klassiske. Manglen p√• uforudsigelige elementer, en f√¶ngslende fort√¶lling og et interessant persongalleri tr√¶kker gevaldigt ned. Som en episodisk TV-film, havde det v√¶ret acceptabelt, men der er ikke skud nok i revolveren til at Neeson skyder sig ud af t√•gerne i denne omgang.

Hvilket makkerpar optræder i både Mallrats, Dogma og Scream 3