Premieredato:11-09-2014
John LennonJohn
Paul McCartneyPaul
George HarrisonGeorge
Ringo StarrRingo

50 år og evigt ung

I år er det 50 år siden The Beatles kunne opleves på det store lærred med deres første spillefilm A Hard Day's Night, og den er der heldigvis et kvikt hoved, der har besluttet at grave frem fra arkiverne – når nu den for nyligt har fået poleret billede og lyd til blu-ray – og smide op på det store lærred igen.

Proscenium Films
Da det er fem årtier siden den havde bio-premiere, vil rigtig mange ikke have set den før i dens oprindelige omgivelser – og hvorfor så se den nu? Den kan da ikke på nogen måde stadig være aktuel? Det er den heller ikke og dog er den alligevel evig aktuel, for vi ville ikke have været der, hvor vi er i dag, hvis ikke det var for The Beatles. Dengang i 1964 havde de blot været sammen i fire år, de første par år som barband i Hamborg og hjembyen Liverpool, og havde blot udgivet to LP’er før "A Hard Day's Night"-pladen – og filmen – udkom.

Filmen er et skævt miks af musiknumre og lidt plot for at få det hele til at hænge sammen. Historien følger John, Paul, George og Ringo på rejse fra én by til den næste, hvor de hænger lidt ud og laver ballade alt i mens de venter på at gå på om aftenen i et tv-studie og spille. De bliver jagtet af horder af skrigende unge kvinder, pjatter rundt og er generelt en smerte i måsen på deres manager. Tilsyneladende har opskriften for boybands opførsel ikke rigtig ændret sig over et halv århundrede. Bukserne er også stramme og håret imponerende!

Proscenium Films
The Beatles var reelt verdens første 'boyband'. Ja, de var musikalsk begavede i så udpræget en grad, at deres musik stadig holder i dag, men de var også fire unge mænd i start-20’erne, der bare gerne ville have det sjovt. Og A Hard Day's Night er ganske sjov. John Lennon er skarp men også super fjollet, George Harrison er cool og mystisk, Ringo Starr følsomt nuttet og den pæne Paul McCartney har sin bedstefar på slæb. Denne gamle fyr viser sig hurtigt at være en større ballademager og faktisk mere ustyrlig end drengene. Det hele er charmerende på en hyggelig gammeldags men også lettere satirisk måde. The Beatles er her fire sprudlende esser og resten af persongalleriet en flok klovne. A Hard Day's Night er tydeligvis ikke kun en afslappet underholdningsfilm men ublu reklame og en dundrende hyldest til bandet. Rimelig selvsikkert efter kun to plader!

Desværre udkommer filmen ikke med danske undertekster, så man skal spidse ørerne for at få det hele med, og selv da er det svært, for The Fab Four var udstyret med en temmelig kraftig Liverpool-accent og deres tykke strøm af retro-slang hjælper heller ikke på forståelsen, med mindre man er top trænet i britiske 60’er-udtryk! Så går det lidt bedre, når musikken starter. Så kan alle følge med, og musiknumrene fylder en del. De flettes rimeligt naturligt ind i filmens handling, men instruktør Richard Lester gør lidt ekstra ud af dem, og det er ikke uden årsag at mange mener, at musikvideoen blev født med A Hard Day's Night. Filmen kan altså ses af forskellige årsager: musikalske, pop-kulturelle eller filmhistoriske. Det gør ingen forskel. Den er halvanden times charmetrold: 50 år og evigt ung!

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8