Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen

Felicity JonesNelly
Kristin Scott ThomasMrs. Frances Ternan
Joanna ScanlanCatherine Dickens
Tom HollanderWilkie Collins
Perdita WeeksMaria Ternan

Film om Dickens’ elskerinde bør ikke gå ubemærket hen

Hvis du ikke allerede ved, hvordan Charles Dickens så ud, så gør dig selv den tjeneste ikke at finde ud af det. For det tomme blik, de høje tindinger og det uplejede skæg, som mere end noget andet ligner en fuglerede, vidner ikke om en mand, der bare var tilnærmelsesvis lige så interessant som sine, nu, udødelige klassikere. Men tag ikke fejl. For kedelig var Charles Dickens bestemt ikke – og slet ikke i Ralph Fiennes’ selskab.

Camera Film
Den usynlige kvinde er dog ikke en film, som for alvor gør en klogere på Dickens’ litterære bedrifter. I stedet fokuserer filmen på den purunge og jomfruelige Nelly Ternans forhold til den noget ældre forfatter. Et forhold, filmen desværre bruger urimelig lang tid på at få op i omdrejninger. For selvom Dickens er gift, og aldersforskellen mellem de to bestemt ikke er lille, så er der næppe nogen, som undervejs er i tvivl om, at de tos forhold vil udvikle sig til en affære.

Det er nu ellers ikke, fordi filmens første halvdel, hvor Dickens storcharmerer alt og alle, er kedelig. Tværtimod så leverer Fiennes et underholdende portræt af en sprælsk og charmerende forfatter, der lidt overraskende ikke er helt ulig Monsieur Gustave H. fra The Grand Budapest hotel, som Fiennes spillede tidligere i år. Problemet er bare, at filmens første halvdel ikke rigtig kommer nogen vegne og føles unødvendig for filmens overordnede kærlighedshistorie.

Camera Film
Når romancen får plads, er filmen dog en nydelse. Felicity Jones fanger perfekt følelsen af at være fastlåst i et forhold, der ikke tillader en at trække vejret. Af at måtte nøjes med rollen som elsker grundet 1800-tallets strenge forhold til skilsmisse. Desværre bliver denne problemstilling heller ikke udforsket helt så meget, som man kunne have håbet på. Når filmen går i tomgang, kan man dog heldigvis stadig nyde den mesterlige billedside, der med sine varme farver er som taget ud af et maleri fra romantikken.

"Du har været i hver linje, jeg har læst", fortæller Dickens – både i klassikeren "Store forventninger" og i Den usynlige kvinde. At Nelly havde en enorm indflydelse på Dickens’ skriverier står ikke til diskussion. Men præcis hvor vigtig hun var for kunstneren Dickens, mærkede jeg aldrig for alvor. At kalde filmen ligegyldig gossip ville måske være en anelse groft, men meget mere end en jævnt underholdende og vellavet kærlighedshistorie er Ralph Fiennes’ periodedrama ikke.

I Syrien21/6

Hvilken af følgende engelske instruktører er specielt kendt for sine socialrealistiske film?