CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Monica Z

Produktionsland:
Sverige

Produktionsår:
2013

Manuskript:
Peter Birro, Per Fly

Producere:
Lena Rehnberg

Fotograf:
Eric Kress

Klipper:
√Ösa Mossberg

Komponist:
Peter Nordahl

Censur:
Tilladt for alle, men frar√•des b√łrn under 7 √•r

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
21-07-10:
Kvinden der drømte om en mand
28-02-06:
Drabet
13-08-03:
Arven
18-06-01:
Bænken
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
2.35:1

Lyd:
DTS-HD 5.1

Ekstra materiale:
Kommentarspor, interview, musikvideo, 3 slettede scener
Monica Z

Anmeldt af:Signe Mai Søsted
Genre:Drama
Varighed:113 minutter
Instruktør:Per Fly
 
Anmeldelsesdato:27-08-2014
Medvirkende:Som:
Edda MagnasonMonica
Sverrir GudnasonSture
Kjell BergqvistBengt
Vera VitaliMarika
Oskar ThunbergVilgot
Johannes WanselowBeppe

N√•r en stjerne g√łr sin entr√©
 
Filmteoretikeren Charles Affron p√•peger (frit oversat), at hvis vi opfatter og accepterer filmmediet som en meningsdannende eller bevidsthedsg√łrende kunstform, kan vi ikke tillade os at forkaste beviser p√•, at mening rent faktisk er blevet genereret. T√•rer er et s√•dant form for bevis.
Sagt p√• en mindre kringlet m√•de kan det, at vi gr√¶der til en film, betragtes som et bevis p√•, at filmen har skabt en mening for os, den har r√łrt os eller tilf√łjet vores indre univers noget nyt. Traditionelt er de salte dr√•ber ellers ildeset inden for filmens verden; mange kritikere anser √•benlyst f√łlelsesm√¶ssige film som banale og ringe netop fordi, de er √•benlyse. At film s√• velvilligt √łnsker at fremkalde emotioner hos publikum, opfattes af nogle som v√¶rende et samtidigt fors√łg p√• at manipulere seerne eller ber√łve dem deres kritiske distance.


Copyright:
SF Film
Det er s√• √©n m√•de at anskue film p√•. Godt nok vedkommer ovenst√•ende argumenter ofte film, der vedkender sig at v√¶re s√•kaldte t√•repersere, eller mere genrem√¶ssigt korrekt, melodramaer. Filmen om den svenske jazzsangerinde og kvindelige kulturikon Monica Zetterlund er ikke helt et melodrama ‚Äď og dog. For k√¶rlighedsdramaet er p√• plads, de store f√łlelser er i spil, og musikken flyder. Musikken. Den bl√łde, lullende jazz, der pludselig skifter tempo og bliver drillende, fr√¶kt som det k√¶lne blik, der ofte spiller i Zetterlunds √łjne.
Det er den 29-√•rige svensk-islandske sangerinde Edda Magnason, der portr√¶tterer en af Sveriges mest elskede personligheder. Og det g√łr hun godt. Faktisk s√• godt, at man helt glemmer at l√¶gge m√¶rke til, hvordan hun nu gestalter denne f√łlelse eller h√•ndterer denne scene; man er bare med hende, som hun flitrer og flagrer rundt mellem 1960‚Äôernes sm√• svenske samfund og deres Stockholmske modstykke p√• dunkle jazzbarer og store teaterscener, eller endda helt til New York, hvor forbilledet Ella Fitzgerald giver den unge Monica et r√•d, der skal komme til at definere hele hendes fremtid.

Som portr√¶t fungerer filmen helt simpelt up√•klageligt. Man f√•r alle t√¶nkelige facetter med fra det liv, der skabte kvinden Monica Zetterlund. Et liv, der bestemt ikke manglede k√¶rlighed, men som m√•ske manglede anerkendelse, i hvert fald i barndommen. Denne r√łde tr√•d spinder sig vej gennem v√¶rket og er allestedsn√¶rv√¶rende; √łnsket om at blive beundret, blive set, ikke kun som kunster men ogs√• som kvinde og datter. Filmen er for mig i h√łj grad centreret omkring et tematisk far-datter-kompleks, der heldigvis f√•r lov til b√•de at udfolde sig og n√¶rmest stj√¶le billedet, og endda ogs√• til at f√• en af de mere sj√¶ldne, gode slutninger.
Hvad der is√¶r fascinerer ved karakteren Zetterlund, er den fandenivoldskhed og styrke, hun besidder. I en tid, hvor kvindebev√¶gelsen endnu ikke var sl√•et helt igennem, st√•r sangerinden fast p√• sin kvindelighed, sine principper, sin ret til ligestilling. Ligheden med Audrey Hepburn er sl√•ende, som Monica st√•r med sit h√łje h√•r, sine katte√łjne og Oliver Goldsmith-solbrillerne placeret p√• den fine n√¶setip. Samtidig ydes rollen virkelig en sk√łn kompleksitet, n√•r Magnason fornemt f√•r formidlet den s√•rbarhed og usikkerhed, som de fleste mennesker nok b√¶rer p√•, men som m√•ske is√¶r mennesker med stort talent paradoksalt nok lider under. I en tankev√¶kkende scene beskriver Monica selv f√łlelsen af, at nogen snart vil opdage, at alt det vidunderlige i hendes liv slet ikke var ment at v√¶re til hende.


Copyright:
SF Film
Monica Z er instrueret af danske Per Fly, der har gjort et fornemt stykke arbejde, is√¶r netop med Magnasons altoverskyggende hovedrolle. Der er ikke en finger at s√¶tte p√• v√¶rket plotm√¶ssigt, hvor det f√łlger alle reglerne for biografiske film, is√¶r dem om kunstnere, der p√• √©n og samme tid lider af mindrev√¶rdskomplekser og storhedsvanvid. Af denne grund bliver filmen naturligvis ogs√• en smule forudsigelig, som ting nu g√łr, n√•r de sk√¶res efter skabelon.
At Monica Z alligevel er s√• sk√łn, skyldes uforudsigeligheden i selve mennesket Zetterlund, der gang p√• gang overrasker. En kvinde, der ikke selv helt turde tro p√•, at hun var noget s√¶rligt, men som faktisk godt vidste det, s√•dan helt inden i. En pige, der higede efter applaus, fra sin far mere end fra nogen anden. En personlighed, der forstod at fejre sig selv og livet, nogle gange lidt for meget. Og sidst, men ikke mindst, en kvinde, der forstod at g√łre en entr√©.
S√•ledes betaget og ber√łrt indr√łmmer jeg gerne, uden skam eller ringeagtelse af filmen af den √•rsag, at der flere gange under visningen skete f√łlgende: Jeg gr√¶d. Gud, hvor jeg gr√¶d. Og hurra for det ‚Äď nu ved I jo, hvad det betyder.
 
DVD-vurdering
Ops√¶tningen p√• denne dvd-udgivelse er decideret h√•bl√łs. Menuen dukker f√łrst op efter filmen, og det er n√¶sten umuligt at f√• lov at se filmen med kommentarsporet, hvor instrukt√łr Per Fly og manuskriptforfatter svenske Peter Birro fort√¶ller meget mere om selve Monica Zetterlund end om hvordan filmen blev lavet.

Bagom-indslaget, rettere et cirka 10 minutters interview med instrukt√łr Per Fly, handler ogs√• mest om Monica Zetterlund, s√• bonusmaterialet fort√¶ller ikke s√• meget om selve filmprocessen som den giver os lidt ekstra Monica Z-undervisning.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5
Skjold & Isabel24/5
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed han?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google