Anmeldelsesdato:22-08-2014
László GyémántOther
Gyöngyvér BognárMother
Piroska Moln√°rGrandmother
Ulrich ThomsenOfficer
Ulrich MatthesFather

Ondskabens ulidelige lethed

Er Agota Kristof blot navnet p√• krimiforfatteren Agatha Christie, udtalt med lidt baltisk accent? S√•dan t√¶nkte i hvert fald den nulevende filosof, Slavoj Zizek, da han f√łrst h√łrte navnet p√• den nok s√• virkelige ungarske forfatter til bogen som er forl√¶gget til dagens filmen, Det Store Stileh√¶fte. Men som Zizek ogs√• s√• rigtigt efterf√łlgende pointerede, er der langt mellem Christies forstadsuhygge og Kristofs eksistentielle angstindsigt, selvom de begge har ondskaben t√¶t p√• livet i deres respektive forfatterskab.

Miracle Film
Ondskab ‚Äď p√• ungarsk
Elementet af ondskab kommer t√¶t ind p√• biografg√¶ngeren i instrukt√łr J√°nos Sz√°sz filmatisering af sin landsmands roman. Her f√łlger vi filmens hovedpersoner, to unavngivne tvillinger, i deres oplevelser under 2. verdenskrig. Deres far bliver sendt ud i krigen og deres mor m√• n√łdtvunget efterlade sine to s√łnner hos deres tyraniske bedstemoder. Hos hende og i omr√•det omkring hendes g√•rd hvor tyske tropper opholder sig, erfarer de livets brutaliteter p√• n√¶rmeste hold. Erfaringer som de to br√łdre tager til efterretning ved at fral√¶gge sig al humanitet. Alle livets positive f√łlelser, gl√¶de, k√¶rlighed og overb√¶renhed glemmes. Hos br√łdrene hersker der kun kaos ‚Äď simpelthen for at undg√• den smerte som krigen har bragt med sig.

Lidelsens momentum
I et moderne syn fremst√•r de to unavngivne tvillinger derfor som en dynamisk duo, med √łdel√¶ggelse og d√•rligdom som deres frommeste m√•l. De stj√¶ler, svarer deres mormor igen og t√¶sker hinanden til de begge falder om. Netop denne del af filmens handling har sit forl√¶g i den franske filosof, Merleau-Pontys f√¶nomenologiske teser. Uden at det skal blive for langh√•ret, opfattes de to drenges ordnede kaos som et produkt af de mennesker og oplevelser der omgiver dem. Flugten fra smerten er s√•ledes ikke blot en forsvarsmekanisme, men et reelt livsvilk√•r. Der findes ingen anden m√•de at beg√• sig p√• for de to drenge i den krigsramte verden som er en barsk, men virkelig sandhed.

Miracle Film
Fra stilehæfte til lærred
Men alle disse pointer ses i lige s√• h√łj grad i filmens forl√¶g, bogen af samme navn. S√• hvad er det egenligt der g√łr forskellen i transaktionen fra skrift til l√¶rred? Sz√°sz har ladet tvillingernes f√¶lles monolog v√¶re den gennemg√•ende fort√¶ller, som en voiceover, filmen igennem. Et fort√¶llerpar der er taget direkte fra bogen og derved bliver der √•bnet op for at Sz√°sz kan male sine billeder lige som det passer. Det g√łr han til bravour, b√•de i det scenografiske arbejde hvor kostumevalget passer perfekt til sin periode. Dels ogs√• i de sporadiske sekvenser der akkompagnere opl√¶sningerne fra det stileh√¶fte som de to br√łdre f√•r af deres far inden han drager i krig. Et tomt kanvas i begyndelsen, der igennem animerede sekvenser fyldes op af d√łde insekter, fuglefjer, makabre tegninger og drengenes eget blod og egne fort√¶llinger. En formfuldendt kombination af det dystre og udtryksfulde.

Vi må glemme for at huske
Det Store Stileh√¶fte er ikke nogen nem film at komme igennem, med rette. Det er historien om en periode af menneskehedens tilv√¶relse der er tabubelagt, men n√łdvendig at skildre i alle dens facetter. Historien fortalt igennem uskyldens √łjne er med til at s√¶tte ord p√• nogle af de glemte aspekter, men samtidig danne et st√łrre indtryk af Anden Verdenskrig. For at snakke om ondskab er ikke nogen nem sag, men med J√°nos Sz√°sz fortolkning af det boglige forl√¶g bliver vi m√•ske klogere.

Nogle trailers og en række stillfotos. Udgivelsen har intet andet ekstramateriale.

Hvilken profession har Stellan Skarskård i Good Will Hunting?