Anmeldelsesdato:02-09-2014
Emma StoneGwen Stacy
Jamie FoxxMax Dillon/ Electro
Dane DeHaanHarry Osborn
Colm FeoreDonald Menken
Felicity JonesFelicia

Nye op- og nedture for Peter Parker

Fra den euforiske fornemmelse han f√•r af at flyve gennem New York Citys gader ved hj√¶lp af sin hjemmelavede spindelv√¶vsmekanisme, til den konstante skyldsf√łlelse over ikke at kunne redde faren til sin elskede k√¶reste, svinger Peter Parker frem og tilbage. Spider-Man er en superhelt, men Parker er kun et menneske og i anden omgang med Andrew Garfield som den modige teenager med den enorme retf√¶rdighedssans, bliver vores unge helt presset endnu mere fra nye kanter og fra nye figurer.

Igen er det Marc Webb, der sidder i instrukt√łrstolen og den teknisk flotte The Amazing Spider-Man 2 ligner derfor The Amazing Spider-Man temmelig meget. Universet er stadig farvestr√•lende firkantet. Vi er ikke i tvivl om, at vi befinder os i New York, men det er ikke samme New York som Avengers-drengene (og Avenger-pigen selvf√łlgelig) befandt sig i. Her er tingene anderledes karikeret, i hvert fald skurkene, i fort√¶llingen om en r√¶kke mentalt ustabile og oversete egoer, der uundg√•eligt st√łder sammen med den unge justits- og moralrytter ikl√¶dt r√łdt-bl√•t spandex og en evig k√¶k bem√¶rkning.

For The Amazing Spider-Man 2 er imellem de stort anlagte action-scener og den heldigvis meget lidt kvalmende pr√¶diken om ansvar og pligt, ganske underholdende, n√•r Garfield med glimt i √łjet ruller sig ud b√•de som Peter Parker og hans hemmelige super-identitet, men det er is√¶r i samspillet med Emma Stone, der ligeledes gentager sin friske rolle som den handlekraftige og intelligente Gwen Stacy, at filmen virkelig imponerer. De to unge talenter er overbevisende sammen, og scenerne med dem bobler af overskud, humor og emotionel realisme.

Men hvor kemien mellem Garfield og Stone luner i det romantiske hj√łrne af dramaet, er udviklingen af de to mest centrale skurke (Paul Giamatti som Aleksei Sytsevich bliver forbryderisk lidt brugt) omvendt langtrukken og uden helt s√• mange gnister. Jamie Foxx fylder mest som staklen Max Dillon, en tekniker hos Oscorp, der efter en mindre arbejdsulykke bliver voldsomt opladet, og efterf√łlgende som Electro, en omvandrende str√łmkilde, udfordrer Spider-Man p√• en ny m√•de. Barndomsvennen Harry Osborne (talent-spiren Dane DeHaan) dukker senere i filmen op og tilf√łjer ekstra bid til dilemmaet Spider-Peter er fanget i. Historierne om Spider-Man k√łrer i samme spor som altid, men kampen mellem det gode og det onde er universel, og s√• l√¶nge versionerne over dette emne fremst√•r vedkommende og aktuelle ‚Äď og som her let tilg√¶ngelige ‚Äď s√• klarer vi nok ogs√• en tredje omgang med Peter Parker‚Äôs interessant nuancerede Spider-Man.

Instrukt√łr Marc Webb kan b√•de opleves p√• kommentarsporet s√•vel som de slettede scener, hvor han fint forklarer hvordan tingene h√¶nger sammen. Men ogs√• de mange featuretter er sp√¶ndende, for ikke at sige omfattende. Det seks-delte bag kameraet-indslag "The Wages of Heroisme: Making the Amazing Spider-Man 2" varer alene 103 minutter!
Bestemt ikke noget skidt bonus på blu-ray'en, som klart kan anbefales.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9