Anmeldt af:Niels Jakob Kyhl J√łrgensen

Premieredato:11-09-2014
Xavier DolanTom
Pierre-Yves CardinalFrancis
Lise RoyAgathe
Evelyne BrochuSarah

Erotisk kammerthriller

Det fransk-canadiske wunderkind Xavier Dolan, der tidligere p√• √•ret var blandt kritikernes favorit til at vinde Guldpalmerne i Cannes for sin femte spillefilm Mommy, er nu biografaktuel med sin fjerde. Tom at the Farm er en psykologisk thriller om sex, familie, forpligtelse og galskab, og dens forskruede handlingsforl√łb er dragende, pirrende og afskyv√¶kkende p√• √©n og samme tid.

DFI
Skeletter i skabet og trusle om vold
Tom (Xavier Dolan) tager til sin (mandlige) k√¶restes begravelse i en afsides landsby og m√łder der hans besynderlige familie: En mor p√• den forkerte side af en diagnose (Lise Roy) og en storebror med et intenst gemyt og et eksplosivt temperament (Pierre-Yves Cardinal). Moren kendte intet til sin s√łns seksualitet, s√• Tom tvinges til at digte videre p√• historien om hans k√¶reste Sarah (Evelyne Brochu), der desv√¶rre ikke kunne komme fra Montreal.
Ud fra denne pr√¶mis bliver historien stadig mere bizar. Homofobi afl√łses af homoeroticisme da familien spiller p√• Toms d√•rlige samvittighed for at f√• ham til at blive, og efterh√•nden som han l√¶rer sine v√¶rter at kende falder indtil flere skeletter ud af skabet. Der er mere end en smule galskab p√• den afsidesliggende g√•rd, og efterh√•nden som den erotiske chikane af Tom bliver b√•de mere voldsom og mere k√¶rlig, virker galskaben stadig mere smitsom.

Farlig flirten med forkerthed
Præmissen er interessant men velkendt, og filmen starter en smule for velovervejet (med hvert historiebeat akkompagneret af vejledende underlægningsmusik), men Toms langsomme deroute er simpelthen for medrivende iscenesat til, at man flueknepper plottet. Der er en farlig fremmedartethed på gården, der skriger 'forkert!' på den helt rigtige måde.
Tom at the Farm er baseret p√• et teaterstykke, og selvom den opdyrkede canadiske √łdemark er en st√¶rk baggrund for karakterspillet, er der ingen tvivl om, at historien inderst inde er et kammerspil, b√•ret af st√¶rke skuespilpr√¶stationer. Dolan selv er st√¶rk som den nerv√łse, s√łrgende metropolitaner p√• b√łhlandet, og Lise Roy tilraner sig opm√¶rksomhed med regelm√¶ssige upassende ud- og sammenbrud ‚Äď men det er Pierre-Yves Cardinal som den selvynkende, aggressive mors dreng/skabsb√łsse/landsbyens d√•rlige samvittighed, der for alvor stj√¶ler filmen. Han veksler mellem psykopatisk afstumpethed og kompleks s√•rbarhed, og form√•r med utilregneligt spil at vende karakteren fra en udmattende queer film-kliche til en bydende joker i historien.

DFI
En ængstelig lille film
Det bliver en smule anstrengt. Ikke hver scene er oplivet af overbevisende sindssyge og ansp√¶ndt af et diffust l√łfte om vold, og manglen p√• ydre, plotm√¶ssige holdepunkter i Toms mentale udvikling g√łr til tider fort√¶llingen forml√łs ‚Äď og n√•r der endelig kommer et vendepunkt, virker det mere motiveret af forfatteren end af karaktererne. Det sagt er der rigeligt med √¶ngsteligt foruroligende scener og st√¶rke skuespilpr√¶stationer, og en klar narrativ enhed, der binder filmen sammen til et snigende, afv√¶bnende og f√łrst og fremmest sp√¶ndende hele.
Dolan har, med fem films erfaring og en ung mands energiniveau, et fantastisk potentiale at indfri, og Tom at the Farm slår endnu engang fast, at der vitterligt er noget om snakken: Der er fejl, mangler og passager, hvor man tjekker uret, men det er et pirrende psykologisk portræt båret af fremragende skuespil og stilsikker instruktion fra tidens mest markante og mest succesfulde unge auteur.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8