Lake BellBrenda
Alan ArkinRay
Suraj SharmaRinku
Madhur MittalDinesh
PitobashAmit

Go the distance...

Baseball er ikke noget vi går meget op i på disse breddegrader, men det gør de i høj grad i USA, og Hollywood spytter da ofte også en baseball-film ud fra tid til anden. Den seneste i rækken er baseret på en virkelig historie, men det gør den ikke mindre eventyrlig. Faktisk lige omvendt, for det er Disney, der står bag løjerne og de kan om nogen, lave sportsfilm med magiske egenskaber.

Walt Disney
Farverige Indien er løsningen?
Den stressede helt i centrum er i denne fortælling den glatte sportsagent, der er ved at drukne. Ikke i klienter, for sammen med vennen og kollegaen Aash er han gået solo, men de herrer har svært ved at få firmaet til at overleve. De har seriøst brug for en håndsrækning, og den kommer i form af den fremragende idé at tage til Indien (med hjælp af en gammel baseball-scout: en fin Alan Arkin som gnaven hyggeonkel) og få fingrene i nogle dygtige cricket-spillere, for disse må da nemt kunne oplæres i også at spille baseball, få en kontrakt med et major league-hold og derved redde røven på JB og Aash.

Den svære udvikling
Men den slags er lettere sagt end gjort, og Million Dollar Arm handler ikke så meget om JBs søgen på indiske baseball-talenter men om at blive et rigtigt menneske. Den slags er sportsagenter aldrig som udgangspunkt, se bare på Jerry Maguire, men med de rigtige klienter og helst en sød pige ved deres side, formår de altid at finde deres vej og i sidste ende træffe de rigtige beslutninger. Happy End, ikke? Vejen dertil er dog lang, snoet og fyldt med fælder, men vi er godt underholdt på JBs færd, og hans udvikling virker derfor aldrig lang men ganske medrivende og tilmed underholdende.

Walt Disney
Herligt sur-sødme
For heldigvis har Million Dollar Arm en serie af skønne øjeblikke indtil det sportslige højdepunkt og det store klimaks. Det hjælper den at Lars and the Real Girl-instruktør Craig Gillespie og The Station Agent-forfatter Thomas McCarthy er bag kameraet, for de får flettes så meget menneskelighed ind i eventyret, at dramaet virker. Jon Hamm er bestemt også troværdig som den slikkede agent, men det er nabopigen Brenda (teknisk set hans sambo, hun bor i gæstehuset) med det store hjerte (Lake Bell igen i topform) og de tre indiske drenge, der løfter løjerne. Og ind i mellem de velmenende moraler om at være der for sine nærmeste og altid huske at de bløde værdiger også er vigtige, er sportsdramaet også en sjov historie om kulturchok.

Hvem instruerede den originale version af filmen Psycho?