Anmeldt af:Nadia Parbo

Chiara MastroianniRaphaëlle
Julie BatailleSandra
Michel SuborEdouard Laporte
Lola CrétonJustine
Grégoire ColinXavier

De triste franskmænd

Nogle gange er man inde og se en film, hvor forventningerne er helt i bund. Nogle af disse gange må man senere indse, at de lave forventninger havde en årsag, men andre gange bliver man positivt overrasket. Claire Denis, instruktøren af Svinene er en af de instruktører, man enten elsker eller hader og hvor denne anmelder næsten altid har været i sidste kategori, må Svinene være hendes mest positive overraskelse til dato.

Camera Film
Claire Denis har altid haft et helt specifikt syn på franskmænd, eller måske bare mennesker generelt. Hendes film har aldrig været fyldt med hverken humor eller livsglæde, men i stedet en fransk tristesse, der gennemsyrer alt. Paris og byens gader er her bestemt ikke et symbol på romantik og fransk bohemelivsstil, men i stedet et sted hvor tragedier sker hver dag, og hvor der ikke findes noget som kærlighed – kun altopslugende og selvudslettende begær. Denne livstrætte følelse er også at genkende i Svinene, der dog også har noget helt nyt for en film af Denis: En handling.

Svinene er centreret om to familier. Med enkelte brudstykker opdager vi hurtigt, at den ene familie har fået en datter på hospitalet for seksuelt overfald og en far og ægtemand i graven. Ansvaret ligger hos en velhavende familie i den finere ende af Paris, hvor manden ynder at holde sexfester med unge piger. Nu skal der hævnes i stor stil og den hospitalsindlagte piges morbror flytter straks ind i den tomme bolig ovenover den rige familie, hvor han indleder et forhold til den forsømte hustru i lejligheden nedenunder. I sædvanlig Denis-stil får vi ikke serveret historien, men må se gennem hver en scene, før alting kan gå op for os.

Camera Film
Dette er normalt et stort plus, hvis historien bliver fortalt med finesse. Det gør den her bortset fra en enkelt scene, der simpelthen ikke giver mening. At nævne dens indhold ville være en såkaldt spoiler, men hvor er det dog egentligt en skam, at man bagefter skal sidde og ikke vide om noget gik galt i klipningen af filmen, eller om Denis med vilje vil lede os på totale afveje. Men lad os ikke gå op i petitesser. Svinene er en film fra en mester indenfor sin genre, om man kan lide hendes stil eller ej. Claire Denis har aldrig leflet for nogen, og det gør hun heller ikke denne gang. Svinene kunne gøre godt af en slutning, men man kan heller ikke få det hele. I det mindste har vi en handling denne gang.

Hvilken film foregår ikke i Chicago?