The Tribe

Genre:Krimi, Drama
Varighed:130 minutter
Instruktør:Miroslav Slaboshpitsky

Premieredato:30-10-2014

Det fors√łmte efter√•r

Den strenge hierarkiske orden, der ofte hersker p√• en skole, har altid st√•et som en parabel p√• samfundet som helhed. En skole er nemlig et minisamfund med uskrevne regler og usynlige rangordninger. Af gode grunde benytter adskillige film skolens dramatiske rum til at iscenes√¶tte deres fort√¶lling. Det g√¶lder eksempelvis for den ukrainske film The Tribe af den debuterende instrukt√łr Miroslav Slaboshpitsky. Det er dog ikke en ordin√¶r skole, der er centrum for filmen. Filmen udspiller sig nemlig p√• en skole for d√łvstumme. Kort sagt hudfletter The Tribe de brutale magtforhold og den afstumpede vold, der dominerer p√• skolen. Det er ikke kun inden for skolens v√¶gge, at voldens v√¶sen viser sit grimme fj√¶s. I n√¶romr√•det overfalder eleverne sagesl√łse mennesker p√• faldef√¶rdige tog og i forfaldne parker. P√• skolen hersker desuden et fast forankret hierarki, og den nye og betuttede elev Sergey (Grigory Fesenko) befinder sig helt p√• bunden, da han en r√•kold efter√•rsdag starter p√• skolen. Sergey tilslutter sig hurtigt en gruppe h√•rde l√łmler. Da en ung fyr d√łr efter en p√•k√łrsel, overtager Sergey hans tjans med at s√¶lge piger til lastbilschauff√łrer p√• en m√łrk parkeringsplads. Langsomt f√•r Sergey mere selvtillid og stiger i de sociale grader, men et farligt og forbudt k√¶rlighedsforhold f√•r fatale konsekvenser.

Øst for Paradis
Mistr√łstigt milj√ł
The Tribe er en film helt uden sidestykke i filmhistorien. Dialog og handling beror udelukkede p√• de medvirkendes kropssprog og drifter. St√łrstedelen af scenerne i filmen afvikles gennem en stram scenografi, hvor der ikke benyttes n√¶rbilleder. Kameraet skifter s√•ledes mellem statiske optagelser, der efterlader tilskueren p√• beh√łrig afstand samt dynamiske h√•ndholdte steadycam-optagelser. Dette stilgreb giver filmen et b√•de dokumentarisk og voyeuristisk pr√¶g. Desuden benytter The Tribe udelukkende lyden fra de medvirkende og omgivelserne. De medvirkendes til tider prustende og st√łnnende lyde giver s√•ledes indtrykket af deres vilde natur. Dette illustreres ligeledes gennem det mistr√łstige milj√ł. Det er prim√¶rt den afkr√¶vende gruppedynamik, der driver handlingen fremad i The Tribe, der mestendels udspiller sig i skumringstimen i en ukendt ukrainsk by.

Kroppens udfoldelsesmuligheder
Selvom The Tribe er en forf√¶rdende film, indeholder den alligevel poetiske og humoristiske elementer. En koreograferet sl√•skampsscene forvandles s√•ledes til et stilstudie i kroppens udfoldelsesmuligheder. Enkelte scener er desuden morsomme som eksempelvis, n√•r en af de medvirkende vender hjem fra en rejse til Italien og fremviser sine tarveligt opstillede billeder foran turistattraktioner. Det er dog den ubarmhjertige vold og det ubestikkelige hierarki, der s√¶tter filmens distinkte tone. Ikke nok med at de medvirkende er afsk√•ret fra det omkringliggende samfund, de er ogs√• n√łdt til at tilk√¶mpe sig en plads p√• skolen, hvor anerkendelse ikke opn√•s gennem faglig kunnen, men fysisk form√•en. Natlige plyndringer p√• tog og alfonsvirksomhed er derfor dagligdag.

Øst for Paradis
Comme il faut
Det er oplagt at till√¶gge The Tribe alskens politiske allegorier og krads samfundskritik. Det vil dog v√¶re at udvande filmens fort√¶lling, der n√¶ppe gemmer p√• et politisk budskab i sin last. Tv√¶rtimod er filmen en konsekvent og kompromisl√łs skildring af et parallelsamfund, hvor fagter, mimik og gestik er b√•de de sv√¶rt og let afl√¶selige sproglige koder. Ydermere er det en skildring af civilisationens skyggeside eller en primitiv naturtilstand, hvor drifter, excesser, pinsler, vold, afstraffelse, undertrykkelse er selve eksistensgrundlaget. The Tribe er mere pr√¶cist et studie i et samfund, hvor menneskelig ondskab og fornedrelse er altdominerende. I den forstand er filmen en koncis afbildning af den verden, som mennesker med fuld h√łrelse og forst√•elig tale befinder sig i. Desv√¶rre har mange vanskeligt ved at √łjne dette, da dette er blevet comme il faut.

Eksistentielt mareridt
Af og til kommer der en film, der virker som et mentalt granatchok. F√łrst paralyserer den √©n, og sidenhen hjems√łger den ens tanker. The Tribe er utvivlsomt en s√•dan film. Det er en film, der er udf√łrt i et fuldst√¶ndig energisk og rastl√łst fort√¶lletempo og uden det mindste fors√łg p√• at lefle for tilskueren til trods for dens ejendommelige handling og tematik. Identifikationen i filmen er ikke veludviklet, men det er heller dens √¶rinde eller mangel. Derimod er det et st√łrre billede om den menneskelige tilstand, som filmen √łnsker at optegne fremfor at gestalte de enkelte karakterers f√łlelsesliv. Flere scener i filmen som en r√• abortscene har n√¶ppe et fortilf√¶lde i filmhistorien, og den chokerende slutning kl√łver sig ind i erindringen. The Tribe er ganske enkelt et mesterv√¶rk af den sj√¶ldne slags. Filmen udfordrer alle tilskuerens sanser og martrer dennes sind. Ingen efterlades uber√łrt efter m√łdet med dette eksistentielle mareridt.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5