Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:09-10-2014
Steve CooganSteve
Rob BrydonRob
Rosie FellnerLucy
Claire KeelanEmma

De melankolske komikere

Der sidder to britiske mænd på en italiensk restaurant og snakker om den svære toer. De er begyndt på deres rejse gennem Italien, hvor de skal skrive om gastronomi og restauranter for en kendt, engelsk avis. Dette gjorde de også for fire år siden og den ene mand kan ikke forstå, hvorfor de er blevet sat til at gøre det igen. "Vi ved jo ingenting om mad", som han siger. De to mænd hedder henholdsvis Rob Brydon og Steve Coogan og selvfølgelig hentyder deres samtale hverken om mad eller avisartikler. The Trip to Italy er i sig selv en svær toer til The Trip, men intet kunne fremstå lettere.

Miracle Film
Michael Winterbottom er udmærket klar over, hvor stærke både Coogan og Brydon er i hovedrollerne. Han er ganske klar over, at deres venskab er, hvad der skaber The Trip to Italy og giver dens charme. På grund af denne viden koncentrerer han sig ikke om meget andet og ligesom den første film, virker det formidabelt. De to herrer er alletiders makkerpar og deres indsigt i kunst og kultur er ikke bare hylende morsomt, men har også den snert af ægthed, der gør deres samtaler interessante. Det er den samme ægthed, der når ind til os, når Winterbottom også hinter om de to venners privatliv og hvordan alt måske ikke er perfekt i deres respektive paradis.

Der er en melankoli i A Trip to Italy, der er svær at sætte sin finger på. Da Brydon bliver tilbudt en rolle i en Michael Mann-film, er det ikke just glæde, der dominerer hos Coogan. Denne misundelse er ikke ligeså udtalt som i The Trip, hvor karriere betød alt for sidstnævnte, for en accept af sin egen situation har sneget sig ind hos manden, der før nød livet med kvinder og god vin. Det er der ikke så meget af længere. Det er der derimod for vennen, men man får fornemmelsen, at det har mere at gøre med situationen derhjemme end med at nyde livet.

Miracle Film
Der bliver ikke malet med de brede pensler i The Trip to Italy, men den er – som forgængeren – en fin beskrivelse af et venskab og to mænd, der gemmer sig bag to forskellige facader. De fortæller ikke hinanden den inderste hemmeligheder, men det betyder ikke, at de ikke er to af de bedste venner. Hver især giver de hinanden frihed til at være, hvem de er udenfor det daglige trummerum og det er netop derfor, at The Trip to Italy er en så vellykket film. Den fortæller os intet direkte om dagligdagen og de melankolske tanker hos de to hovedpersoner, men vi fornemmer mere end nok. Desuden er den også bare virkelig sjov for os feinschmeckere, der ikke kan få nok af popkulturelle samtaler med et hint af satire.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9