Sarah GadonMirena
Dominic CooperMehmed
Charles DanceMaster Vampire
Diarmaid MurtaghDimitru
Paul KayeBrother Lucian

Usexet og tandløs

Luke Evans som Dracula lød temmelig lovende. Den britiske skuespiller har gjort sig ganske fint bemærket over de sidste par år som en intens og interessant herre fra den omfattende afdeling af smukke filmstjerner, men staklen har desværre ikke meget at arbejde med i denne tandløse fusion af Bram Stokers klassiske vampyr-version og historisk beretning om Vlad "Spidderen" Tepes, den rumænske krigsherre, der i midten af 1400-tallet blev kendt for sin blodigt opfindsomme færdiggørelse af sine fjender.

Boy, did you pick the wrong friend!
Evans starter filmen som traumatiseret barnekriger (i lidt forklarende flashbacks), der har overlevet tjeneste hos de onde tyrkere, men nu har trukket sig fredeligt tilbage som hersker af et lille rige, hvor han hygger sig med sin kønne og kloge hustru og nuttede søn, indtil de onde skurke kommer og forstyrrer hans pittoreske Disney-fred med fuglesang og fromt kysseri. Som en super moderne far nægter han at overlade sin søn til samme hårde skæbne som barnesoldat i den tyrkiske hær, så han slagter i stedet tyrkernes udsending men indser snart, at han ene mand plus hans lille hær ikke er nok til at stoppe den massive tyrkiske hær, han ved nu for alvor vil overrende dem. Derfor opsøger han den 'skræmmende ondskab der hærger i områdets bjerg', for at få sig en okkult dosis superkræfter af det mystiske bæst, der æder tyrkere til morgenmad. For min fjendes fjende er min ven, eller?

Mephisto motherfucker
Charles Dance spiller filmens herligt ulækre nosferatu-'mofo', og denne centrale scene med ham er slet ikke skidt, men Dracula Untold har generelt et problem med at levere sit budskab. Det hele: Plot, opbygning, forløsning, er meget mudret og endnu mere kedeligt, og det må et action-drama med en plaget mand på grænsen af vampyr-tilstand altså ikke være. Der følger en masse palaver om konsekvenser og konfrontationer med både tyrkere og denne bjerg-residerende dæmon, men det ender i slatne udfald. Filmen forsøger sig også med en udvandring og senere et optog taget direkte fra Peter Jacksons lærebog, men disse formår instruktør Gary Shore heller aldrig at gøre nervepirrende. Og allerværst får denne nydelige unge superkriger-superfar aldrig muligheden for at smide sexkortet. Bevares, han smider tøjet, men det er altså ikke nok til at gøre ham sexet.

Anti-ophidsende
Hvorfor får vi ikke lov til at se, at vores super-antihelt ikke kunne styre sine nyerhvervede superkræfter og konstant blive mere og mere presset? Dracula Untold ville måske have været underholdende, havde vi fået lov at dyrke hans indre kamp noget tydeligere (filmen byder dog på nogle fine effekter), men Vlad mukker bare rundt og forsøger at undgå noget sollys. Hvor er ilden, inderligheden og det desperate i situationen. Det hele er så søvndyssende intetsigende og latterligt klichétungt, at det er umuligt at føle noget som helst for nogle af figurerne – om end fru Dracula, canadiske Sarah Gadon gør udmærket indtryk – og den i forvejen ujævne historie føles derfor ekstra tør at tygge i. Heldigvis er tredje akt tæt på at være spændende, men ikke nok til at redde hele dette tandløse forsøg på at genoplive Vlad Tepes.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5