Premieredato:16-10-2014
André DussollierRaoul Nordling
Niels ArestrupGénéral von Choltitz
Burghart KlaußnerHauptmann Werner Ebernach
Robert StadloberLieutenant Bressensdorf

Den store ordkrig

Det er n√¶sten en ub√¶rlig tanke, at byernes by ‚Äď bedre kendt som Paris ‚Äď kunne v√¶re blevet udslettet under 2. Verdenskrig. Men det var netop tilf√¶ldet under den tyske belejring og de allieredes fors√łg p√• at generobre byen i august 1944. Dusinvis af knivskarpe spillefilm og knitrede dokumentaroptagelser om slaget om Paris har set dagens lys. Dette v√¶gtige kapitel under 2. Verdenskrig har naturligvis de helt rette sp√¶ndingselementer til at sammenflette en sindsoprivende og spr√¶ngfarlig historie. Det har det tyske instrukt√łrkoryf√¶ Volker Schl√∂ndorff bem√¶rket og er nu aktuel med filmen Diplomati. Titlen er meget afsl√łrende for filmens handling, der ikke er henlagt til Paris‚Äô undersk√łnne arrondissementer men n√¶rmere en fyrstelig suite p√• det pr√¶gtige Hotel Meurice. I suiten har den tyske general Dietrich von Choltitz forskanset sig, alt imens lyden af √łred√łvende skudsalver fl√¶nser luftrummet, og bomberne regner ned over Paris. Choltitz har f√•et strenge ordre af Hitler om at k√¶mpe til sidste mand samt destruere s√• mange af Paris' historiske monumenter. Blandt Hotel Meurices mange beboere er der b√•de tyske soldater og franske elskerinder, men den nervepirrende og farlige situation f√•r mange til at stikke af. Det g√¶lder dog ikke Choltitz, der med rank ryg og urokkelig stolthed er villig til at g√• i d√łden for sit land og f√łrer.

Diplomatisk tovtrækkeri
Kort efter f√•r Choltitz selskab af den elegante svenske diplomat Raoul Nordling, der har f√•et adgang til suiten via en hemmelig trappe. Nordling overbringer et vigtigt brev fra den franske general LeClerc indeholdende betingelser for en eventuel tysk overgivelse. Choltitz er dog ikke s√•dan at hugge og stikke i og har i sinde at gennemf√łre sin sindrige plan om at spr√¶nge alle Paris' broer og monumenter i luften. Efterf√łlgende indledes et diplomatisk tovtr√¶kkeri, hvor Nordling fors√łger at overtale, smigre og charmere Choltitz til at opgive sin destruktive plan. I meget f√• tilf√¶lde henl√¶gges handlingen direkte til Paris historiske bymidte. Derimod udspiller filmen sig i suiten og de tilst√łdende rum, hvilket giver den et st√¶rkt anstr√łg af kammerspil. Filmen fremst√•r meget stemningsfuld gennem den svage belysning og det tunge interi√łr. De skarpe ordvekslinger og krigshandlingerne uden for vinduerne g√•r fint i sp√¶nd. Modsat bliver det lidt ensformigt at overv√¶re de to aristokratisk udseende og velartikulerede herrer i endel√łs ordveksling om √¶re og kulturarv.

Sidehistorier og karakterer
Som udgangspunkt er Diplomati en sp√¶ndende film om et opdigtet og kontrafaktisk kapitel under 2. Verdenskrig. Modsat savner filmen den storpolitiske dimension samt flere sidehistorier og karakterer. Det kan godt v√¶re, at filmen er et kammerspil, men den ville fungere langt bedre, hvis den rakte udover det meget indsn√¶vrede og indelukkede univers. I l√¶ngden bliver det simpelthen for tyndbenet og trivielt at overv√¶re de nobles herres ordf√¶gteri samt fors√łg p√• at komme frem til en diplomatisk l√łsning. Lidt flere forf√¶rdende skrig og rindende blod ville kl√¶de filmen. Filmen skal dog roses for den t√łrre og n√łgterne fremstilling af en fiktiv begivenhed. Det er ikke helt forkert at kalde det for et filmatiseret skuespil. Apropos skuespillet, s√• er dette fremragende. Niels Arestrup imponerer som megaloman og idealistisk general. I hans ansigts furer anes √•rtiers krigserfaring og bitre nederlag. Dertil er Andr√© Dussollier overbevisende som den agtv√¶rdige og n√¶nsomme diplomat, der placerer Sverige i fredens tegn. Kort sagt er Diplomati en j√¶vn men ikke skuffende filmoplevelse.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5