Anmeldt af:Signe Mai Søsted

Premieredato:23-10-2014
Kevin KlineMathias Gold
Maggie SmithMathilde Girard
Kristin Scott ThomasChloé Girard
Dominique PinonMonsieur Lefebvre

Kammerspil med gamle kendinge

Nogle film har det fysiske rum som omdrejningspunkt for fortællingen, forstået på den måde, at omgivelserne i den ene eller den anden henseende har en afgørende rolle i det, der skal blive til det endelige indtryk, man som seer har, når man forlader biografen. Ofte er det fysiske rum en begrænset størrelse, et snævert eller indeklemt sted, måske mest i metaforisk forstand, men ikke desto mindre altså af stor betydning for karakterernes indbyrdes relation; jo mindre den fysiske afstand, des større chance (eller risiko, om man vil) for at skulle interagere med hverandre.

Kammerspillet er en variant af filmene med et sådant fysisk rum. Et kammerspil kan betegnes som et fortættet drama med få personer i en afgrænset lokalitet. Denne form lægger op til at vægte psykologisk intensitet og intime scener i arbejdet med værket, noget, der kræver en del af de medvirkende skuespillere – måske endnu mere på det store lærred end på teaterscenen, hvortil kammerspillet oprindeligt hørte.

Min lejlighed i Paris kan meget vel beskrives som et kammerspil; det meste ligger allerede i titlen, der understreger handlingens fysisk afgrænsede rum. Lejligheden, der måske nok er en anelse nedslidt og hengemt, er alligevel smuk på særlig gammeldags manér. Den indeholder det ene værelse efter det andet, flere etager, vinterstuer og kringelkroge og utallige glemte historier om de beboere, der har gæstet den gennem tiden.

Nu er det så blevet efterår, næsten vinter. Kulden og regnen står parat på helt symbolsk vis for filmens hovedkarakterer, den amerikanske fortabte søn Mathias Gold, der ankommer til Paris fra New York. Med sig har han ikke stort andet end tøjet, han går og står i – alt andet er solgt for at holde kreditorerne fra døren. Mathias’ far er netop død, og det eneste, han har efterladt sin arving, er lejligheden i Paris; en ejendom, Mathias nu vil sælge så hurtigt som muligt for at kunne betale sin gæld og starte tilværelsen på ny.

Vel fremme ved den betagende Jardin du Luxembourg træder Mathias ind i lejligheden kun for chokeret at finde ud af, at den allerede er beboet af 90-årige engelske Mathilde Girad og dennes datter Chloé, der er på samme alder som Mathias. Mathilde har ingen som helst planer om at flytte ud af lejligheden, der nemlig viser sig at være en såkaldt viager: En særregel i fransk lovgivning for ejendomshandler, der går ud på, at køber i stedet for et engangsbeløb betaler sælger et månedligt salær og dertil lader sælger blive boende i boligen indtil han eller hun dør. En viage kan altså være en overordentlig god investering, hvis sælger hurtigt forlader denne jord, og omvendt en stor økonomisk og morbid belastning, hvis sælger, som Mathilde, ikke har tænkt sig at falde om inden for nærmeste fremtid. Mathias står nu i en noget prekær situation, og i sin søgen gennem lejlighedens mange glemte værelser efter noget, der endegyldigt kan sætte hans uønskede beboere på gaden, ender han med at opdage helt andre hemmeligheder fra fortiden.

Som nævnt i indledningen kræver denne type film ganske meget af sine medvirkende. Det tjener derfor bestemt til fordel for En lejlighed i Paris, at dens bærende roller er besat af så erfarne og eminente skuespillere som Dame Maggie Smith og Kristin Scott Thomas. I samspil med Kevin Kline, der gør det udmærket som retnings- og modløs mand, formår de lige akkurat at hive filmen op på et niveau, der gør, at man ikke slumrer helt ind undervejs – men også kun lige.
At filmtitlen skal tages endog meget bogstaveligt viser sig nemlig relativt hurtigt at være korrekt. Vi bevæger os stort set ikke uden for pariserlejlighedens fysiske rammer, hvilket handlingen simpelthen ikke kan bære – dertil sker der alt for lidt. Resultatet er, og det gør lidt ondt i hjertet at sige det, men virkelig, virkelig kedeligt.

Hvilken film spiller Djimon Hounsou ikke med i?