Anmeldelsesdato:22-09-2014
Kevin CostnerEthan Renner
Amber HeardVivi Delay
Hailee SteinfeldZooey Renner
Connie NielsenChristine Renner
Tómas LemarquisThe Albino

Den moderne mands mission

Den moderne mand skal leve op til mange vanskelige krav og forventninger. Dels skal han v√¶re en god og beskyttende far, og dels skal han beskytte verden mod onde terrorister. Det er omtrent de opgaver, CIA-agenten Ethan Renner (Kevin Costner) bliver stillet over for i den komplet miserable film 3 Days to Kill. Filmen er instrueret af 'McG', og Luc Besson har skrevet manuskriptet i samarbede med Adi Hasak. Kort fortalt bliver den erfarne CIA-agent Ethan Renner sat p√• en r√¶kke nervepirrende opgaver. Samtidig er han blevet ramt af uhelbredelig kr√¶ft. Den mystiske CIA-agent Vivi (Amber Heard) tilbyder dog en medicin, der muligvis kan kurere ham ‚Äď forudsat han p√•tager sig en sidste mission. Ikke nok med Renner skal redde Europa for kyniske terrorister deriblandt The Albino (T√≥mas Lemarquis), s√• fors√łger han at klinke sk√•rene efter mange √•rs frav√¶r fra familien. I rollen som Renners datter Zooey ses Hailee Steinfeld, og moren spilles af Connie Nielsen.

Samfund og familie
I de fleste actionfilm indg√•r ofte de samme dramatiske stiltr√¶k. Det kunne v√¶re en biljagt, en skurk, en d√łdelig virus eller en mystisk kvinde. Det er ligeledes tilf√¶ldet i 3 Days to Kill, der √•bner med en eksplosiv skydescene ved et moderne hotelbyggeri. Herefter f√łlger filmen Ethan Renners ih√¶rdige fors√łg p√• at afsl√łre skurkene bag miseren. Samtidig d√łjer Renner med et anstrengt forhold til sin familie. Han er dog fast besluttet p√• at genetablere forholdet til dem og fuldf√łre missionen. Renners mission er derfor b√•de personlig og samfundsm√¶ssig. Umiddelbart en sp√¶ndende tematik, men det lykkedes aldrig filmen at effektuere disse sp√¶ndingspunkter.

Hvervevideo og reklame
Filmens st√łrste problem og svaghed er den handlingsm√¶ssige fremdrift ‚Äď eller mangel p√• samme. 3 Days to Kill form√•r aldrig at sammenk√¶de en l√¶ngere meningsfuld handlingssekvens, derimod svinger den umotiveret mellem h√•rdkogt action og familiedrama. Det fungerer bare ikke at sammenblande en laber hvervevideo for politiet med en lummer Ralph-Lauren reklame. De pludselige stilskift i filmen er simpelthen for radikale og usammenh√¶ngende. Det er en g√•de, at folkene bag ikke er kommet til den erkendelse i forbindelse med klipningen, der trods alt kunne rette lidt op p√• alle de l√łse og flagrende ender. Resultatet er og bliver en pinlig rodebutik.

Corny eller causerende
√Čt af filmens f√• lyspunkter er Hailee Steinfeld som datteren Zooey. Hun rammer den helt rette tone af forvirret og f√łlelsesladet teenager. Det er faktisk i scenerne mellem hende og Kevin Costner, at filmen for alvor f√•r gl√łd og relevans. Kevin Costner er til tider god, mens Connie Nielsen ikke br√¶nder igennem som str√¶bsom karrierekvinde. Dertil er der flere ufrivilligt komiske scener i form af en familie fra Mali, der er flyttet ind i Renners lejlighed. P√• manuskriptplanet skal tilskueren ligeledes tr√¶kkes igennem en kaskade af t√•krummende klich√©er. Flere scener pr√¶tenderer at skulle v√¶re enten morsomme eller seri√łse, men de f√•r den stik modsatte virkning og fremst√•r enten un√łdigt corny eller causerende. Igen ville det v√¶re tiltr√¶ngt, hvis Luc Besson og Adi Hasak havde fink√¶mmet manuskriptet og fundet et mere klart fokus. Samlet set er 3 Days to Kill hverken fugl eller fisk ‚Äď n√¶rmere stend√łd og gumpetung metervare underholdning.

Lidt trailers og intet andet.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5