Edward BurnsJordy Warsaw
Karel RodenEmil
Oleg TakarovOleg
Melina KanakaredesNicolette Karas
Vera FarmigaDaphne

Penge, mord og berømmelse

Den er her over det hele, den amerikanske indflydelse. Vores kultur er efterhånden blevet gennemsyret af den. Fra film og tv over vores sprog til måden vi lever vores liv på. Danskerne er langsomt ved at blive amerikaniseret, om vi kan lide det eller ej. Sådan har det ikke været i østlandene. For os er det sket langsomt over mange årtier, men østpå skete det fra den ene dag til den anden, derfor er det ikke underligt, at folk har haft sværere at tackle kulturchokket.

Med et kamera og en køkkenkniv kan alt lade sig gøre
Tjekken Emil Slovak og russeren Oleg Razgul er kommet til Amerika, landet med de mange muligheder og deres gamle ven Milos, der undslap fængslet og nu har alle deres penge. Men pengene er blevet brugt, og på den måde starter de to mænd en stribe mord. Oleg stjal et kamera, så snart han ankom til Manhattan, og med store drømme om at gå i Frank Capras fodspor filmer han nu alt omkring sig, inklusiv Emil der med en køkkenkniv går løs på Milos. Uheldigvis har der været et vidne til mordet, de når ikke at få fat i hende, men indholdet af hendes taske fortæller dem, hvor hun bor og så starter jagten.

For en million dollars
Der er sikkert mange, der vil mene, at 15 Minutes aldrig ville kunne foregå i virkeligheden, denne anmelder mener, at virkeligheden allerede har indhentet den. Med O.J. Simpson som frontløber har USA vist verden, at man sagtens kan slippe afsted med mord, og da Emil og Oleg ser et indslag på fjernsynet om en morder, der påstår, han blev seksuelt misbrugt som barn og derfor ikke er ansvarlig for sine handlinger, bliver de så inspirerede, at de, Emil i hvert fald, beslutter at gøre det samme og samtidig score pengene og berømmelsen. Manhattan-detektiven Eddie Flemming er dog lige i hælene på dem. Sammen med brandinspektøren Jordy Warsaw, der har ansvaret for branden, Emil og Oleg stiftede efter mordet på Milos, er han lige et skridt efter deres blodige efterladenskaber og med et konstant kamerahold bag sig, så 'samarbejspartneren' tv-værten Robert Hawkins kan få høje seertal, og amerikanerne kan blive underholdt.

Uforudsige vindinger
15 Minutes er en kynisk og satirisk skildring af et muligt tidsbillede. Den gør stilfuldt grin med folks altædende appetit på mord, overfald og personerne, der står bag disse ting. Men den har også noget på hjertet. John Herzfeld har ikke bare lavet sin udgave af Mand Bider Hund møder Natural Born Killers. Der er mening under den hektiske galskab, halvt inde i filmen bryder han for eksempel en regel, amerikanerne aldrig bryder i deres film, og denne ændring i handlingen er med til, at interessen bliver ekstra skærpet. Derefter sætter han filmens tempo en tand i vejret og formår flere steder at gøre historien decideret nervepirrende.

Underholdende ulevering
John Herzfeld, der tidligere laved den ekletiske 2 Days in the Valley (96), har lavet en gedigen thriller, der tangerer fra det skræmmende til bidende satire. Som spændingsfilm er den ganske vellykket, og Herzfelds karakterer, omend lidt karrikerede på forbrydersiden, fungerer. På den rigtige side af loven glider det fornemt mellem Robert De Niro som den medieglade Flemming og den unge og ambitiøse brand-detektiv Warsaw, spillet indædt af det blændende unge filmtalent Edward Burns. Herzfelds virkelighedstro dialog og karakterernes troværdigt skildrede opførsel giver filmen et ekstra løft, og 15 Minutes hænger ikke kun folks tørst for berømmelse ud, den kritiserer lige så meget selve det retssystem, der gør det muligt at slippe afsted med det. De to morderiske medie-ludere er ikke helt forkert på den i deres forskruede syn på virkeligheden, og hvor langt man kan gå. Men i slutningen tager Herzfeld også sit standpunkt, og selvom man kan mene at den ikke er så original, som det meste af filmen ellers er, så har enden på legen et rigtig pænt bid. 15 Minutes er sandelig ingen dum film. Og samtidig er den buldrende underholdende.