Anmeldelsesdato:30-09-2014
Tim RothPrince Rainier III
Paz VegaMaria Callas
Milo VentimigliaRupert Allan
Parker PoseyMadge Tivey-Faucon
Derek JacobiCount Fernando D'Aillieres

Så englene synger

Grace of Monaco er ikke s√• meget en omfattende biografisk film om hele mennesket Grace Kelly. Den er i h√łjere grad et tidsbillede, et enkelt snapshot ud af en uendelig r√¶kke (glans)billeder portr√¶tterende livet som kongelig hustru og mor i verdens n√¶stmindste land.

Dette tidsbillede omhandler mestendels √•ret 1962. Et √•r, hvor Frankrig er i krig med Algeriet og derved i stadig st√łrre √łkonomiske vanskeligheder. Som f√łlge heraf udser den franske pr√¶sident Charles de Gaulle sig fyrsted√łmmet Monaco som landets redningsplanke. Denne velhavernes legeplads skal ikke l√¶ngere kunne lokke franske virksomheder til sig med lovning om en indkomstskat p√• lig nul ‚Äď der skal procenter p√• banen. Og hvad mere er: Disse fremtidige indtjeninger skal alle g√• til den franske statskasse. At Monacos hersker, Prins Rainier III, ikke √łnsker at indvillige i disse krav, er nok ikke overraskende. At han p√• s√¶t og vis er villig til at g√• komplet uforberedt i krig for sin uafh√¶ngighed og sin ret til sit lille land er til geng√¶ld ret uforst√•eligt.

Politik fylder en stor del i Grace of Monaco. De konflikter, som magtens m√¶nd ikke synes at kunne l√łse hverken p√• moderne (l√¶s: med forhandlinger) eller gammeldags (l√¶s: med vold) vis, bliver i stedet kvindens ansvar. Grace Kelly m√• b√•de fors√łge at skabe sig en identitet som en folkets prinsesse, at balancere forholdet mellem at v√¶re √¶gtef√¶lle og for√¶lder, at v√¶re regerende partner og ikke mindst at udviske sine egne tidligere dr√łmme om en karriere p√• det store l√¶rred.
Filmen er sat op omkring netop dette dilemma, der ogs√• optegnes allerede i indledningen: Vi ser selveste Mr. Hitchcock p√• royalt bes√łg i Europa med den ene mission at f√• sin smukke veninde til at medvirke i sin kommende film. Kernekonflikten bliver derved den noget s√• velkendte "karriere-eller-k√¶rlighed", men i dette tilf√¶lde naturligvis med ekstra pondus, fordi den udspilles i slotslige gemakker.

Grace of Monaco koncentrerer sig ganske meget om eventyret. Hvordan er det at f√• alt det, alle mennesker dr√łmmer om? Hvad sker der, n√•r man finder sig selv udleve et vaske√¶gte eventyr? Og hvorn√•r er det p√• tide at tr√¶de ud fra siderne i bogen og kigge p√• sit liv som andet og mere end en romantisk id√©, en fortryllende fort√¶lling? Disse er alle interessante sp√łrgsm√•l, som desv√¶rre aldrig helt besvares. Filmens billeder er s√• fine og polerede, s√• absolut smukt fotograferede og komponerede og stiliserede, at man kunne spejle sig i dem. Massevis af supern√¶rbilleder og glamour√łse shots af en smuk Grace Kelly i helfigur med balkjoler og diamantsmykker g√łr det sv√¶rt at komme t√¶t p√• prinsessen, endsige tage hendes indre og ydre konflikter alvorligt. Instrukt√łr Olivier Dahan har udtalt, at han og cheffotograf Eric Gautier s√łgte en filmfotografering i lighed med 1960‚Äôernes amerikanske biografier; en detaljeret, men ren og elegant stil. Dette er lykkes til fulde for dem. Desv√¶rre er det ogs√• medvirkende til filmens fremmedg√łrende udtryk.
V√¶rket er et indblik i en dag p√• solsiden. Ingen skygger finder vej, ingen sorte flader breder sig. Grace Kelly-figurens henrivende ansigt i Nicole Kidmans form hjems√łges aldrig af rander eller furer, ingen m√łrke rande eller rynkede bryn. Selv, n√•r hun i en scene fjerner makeuppen efter aftenens fest, kan man ingen forskel se ‚Äď det glatte dukkeansigt med porcel√¶nshuden er stadig intakt. Ligeledes stilles hovedpersonens karakter aldrig til debat; hun er en engel, intet mindre. Et lille vink fra hende kan redde et nedslidt b√łrnehospital, en simpel madkurv kan bryde br√łd med fjenden og en enkelt tale kan forhindre en krig.

N√•r man alligevel godt kan l√łse billet til Grace of Monaco, skyldes det, at filmen faktisk opn√•r det, den gerne vil, og derfor som s√•dan fremst√•r helst√łbt p√• sin egen vis. Som tilskuer har jeg aldrig indtrykket af, at filmen pr√łver at v√¶re mere end en hyldest, en forherligelse af den royale gudinde, komplet med smukke arier p√• lydsiden og stjernest√łv i kulissen. De problemstillinger, der stilles til skue, virker til blot at skulle sikre en vis dramaturgisk fremdrift, mens den egentlige fort√¶lling er ganske ligetil: Fort√¶llingen om eventyrprinsessen.

En håndfuld trailers og intet andet.

Darling19/10
Kære far19/10