CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Bir zamanlar Anadolu'da

Produktionsland:
Tyrkiet, Bosnien-Hercegovina

Produktionsår:
2011

Manuskript:
Ebru Ceylan, Nuri Bilge Ceylan, Ercan Kesal

Producere:
Zeynep Ozbatur Atakan

Fotograf:
Gökhan Tiryaki

Klipper:
Bora Göksingöl

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Det Danske Filminstitut

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
17-08-09:
3 Monkeys
20-09-02:
Majskyer
 


Once Upon a Time in Anatolia

Anmeldt af:Niels Jakob Kyhl J√łrgensen
Genre:Krimi, Drama
Varighed:157 minutter
Instruktør:Nuri Bilge Ceylan
 
Premieredato:16-10-2014
Medvirkende:Som:
Muhammet UzunerDoctor Cemal
Yilmaz ErdoganCommissar Naci
Taner BirselProsecutor Nusret

Et anatolsk anti-eventyr
 
!Der var engang i Anatolien. Sådan kan du begynde når du engang fortæller din familie om denne nat: Som et eventyr."
S√•dan lyder r√•det til en af figurene i dette √•rs Guldpalmevinder Nuri Bilge Ceylans forrige film Once Upon a Time in Anatolia, der f√łlger en gruppe politibetjente, milit√¶rfolk, en l√¶ge og en distriktsanklager, der k√łrer rundt i skramlede personbiler i den anatolske nat med et par √¶ngstelige mordere i h√•bet om at finde stedet, hvor de begravede deres offer. Det er dog ikke et r√•d, Ceylan selv f√łlger: Filmen er et p√• mange m√•der udramatisk kriminaldrama, hvor narrativ fremdrift forsages til fordel for minuti√łs dv√¶len ved lyriske detaljer.


Copyright:
DFI
Iscenesatte observationer
P√•n√¶r √•bningsscenen foreg√•r hele filmen om natten og den efterf√łlgende morgen, og n√•r det sparsomme plot er strakt ud over 157 minutter f√łles det n√¶rmest som realtid. Selvom den realistiske fremstilling hist og her bliver magisk tager Ceylan sig p√• handlingsplanet f√• friheder fra en naturalistisk fremstilling.
Skaberens aftryk tr√¶der mest tydeligt frem i iscenes√¶ttelsen: Lange totalskud og sj√¶ldne n√¶rbilleder f√•r figurene til at virke fremmedgjorte, og med j√¶vne mellemrum henledes vores opm√¶rksomhed p√• umiddelbart ubetydelige detaljer, som da vi f√łlger et √¶ble, da det falder fra tr√¶et: Triller ned ad en skr√¶nt og flyder v√¶k i et vandl√łb. Det er v√¶ldig kunstnerisk, men det er en smagssag om man fascineres eller irriteres.
N√•r filmen er bedst f√łles dialogen snarere observeret end iscenesat, og skuespillerne er eminente til med subtil mimik og v√¶grende stemmef√łring at skabe autentiske portr√¶tter uden om replikkerne. Politikommiss√¶ren bliver stadig mere r√łd i hovedet efterh√•nden som anklageren bliver mere ut√•lmodig, en overv√¶gtig betjent brokker sig over natarbejdet, den ene morder gr√¶der og den anden plages af s√łvnl√łshed, syner og samvittighedskvaler. Som fort√¶llingens humanistiske midtpunkt er l√¶gen det t√¶tteste, vi kommer en hovedperson, men vi kommer aldrig under huden p√• nogen af karaktererne.

En diskret l√łftet pegefinger
Figurenes historier og anekdoter er alle variationer over temaet maskulinitet: Alle i den umage gruppe mandige m√¶nd har enten rod i parforholdet eller har afskrevet kvinder som en d√•rlig investering. Kvinder optr√¶der i periferien som nagende stemmer i telefonen og b√łrnefikserede ekskoner, fremmede v√¶sner, der ikke tjener andet form√•l i den mandsdominerede verden end at g√łre m√¶ndene pinligt til mode.
K√łnsfremstillingen virker som en l√łftet pegefinger, men som s√• meget andet ekspliciteres det ikke: Mordet, der p√• sin vis er historiens omdrejningspunkt, bliver hverken vist eller forklaret, og selvom der rejses tvivl om b√•de motivation og gerningsmand f√•r det ingen betydning for handlingen. At underdrive er en vanskelig kunst, og til tider f√łles det som om Ceylan har for travlt med at lade os drage vores egne konklusioner til at sikre sig, at vi gider.


Copyright:
DFI
En tvivlsom investering
Det golde, m√•neskinsbelyste bakkelandskab l√¶gger baggrund til en s√¶lsom sk√¶bnefort√¶lling, hvor st√¶rke m√¶nd vakler under for v√¶gten af uudtalt weltschmerz. Eller: ''vakler" er for stort et ord for en film, der bruger to og en halv time p√• en historie, der som manuskript m√• have fyldt mindre end en gennemsnitlig novellefilm. Til tider er det smukt, til tider dragende og ligefrem hypnotisk, men mest af alt er effekten af begravelsestempoet, at filmen f√łles som en investering, der kun giver begr√¶nset afkast.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
I hvilken film hører man følgende citat:

"I feel just like Julia Roberts in Pretty Woman, ya know, except for the whole hooker thing!"
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google