Anmeldelsesdato:10-10-2014
Tom HardyIvan Locke
Olivia Colmanstemme Bethan
Ruth Wilsonstemme Katrina
Andrew Scottstemme Donal
Ben Danielsstemme Gareth

En skæbnesvanger tur

Biler har altid spillet en central rolle i filmhistorien. Lige fra stumfilmsperiodens lystfyldte k√łreture ud p√• landet til moderne films h√¶sbl√¶sende biljagter i storbyer. Den engelske instrukt√łr Steven Knight er manden bag den us√¶dvanlige film Locke.

I Locke foreg√•r stort set hele handlingen i en bil. Filmen portr√¶tterer den driftige og selvsikre Ivan Locke (Tom Hardy), der er en h√łjt respekteret bygningsingeni√łr. Han skal k√łre fra sit hjem i Birmingham til London. Turen udvikler sig dog h√łjst dramatisk og s√¶tter Lockes liv tilbage til et nulpunkt. Filmens fokus er en r√¶kke samtaler med venner, kollegaer og en elskerinde. Locke lader til at v√¶re en moden mand p√• toppen af sin karriere og kan uden t√łven redeg√łre for cements mange anvendelser og sammens√¶tning. Han er med andre ord en mand, der i sit arbejdsliv g√•r op i detaljer og perfektion. Men han har beg√•et et fatalt fejltrin i sit privatliv. Locke har nemlig haft et sidespring, der er resulteret i graviditet. Kvinden, han har v√¶ret sammen med, befinder sig nu p√• f√łdegangen, mens Locke k√łrer i bilen. Hun afkr√¶ver ham svar i forhold til ansvar og faderskab. Den k√łrende bil og den kommende f√łdsel fungerer som et godt billede p√• livets kontinuitet.

Nu lyder det umiddelbart som, at Locke er en dybsindig film om livets forhindringer og udfordringer. Locke er tv√¶rtimod et bedr√łveligt opkog af s√łvndyssende og sentimentale samtaler om hverdagstrivialiteter. Filmen kredser om en r√¶kke fort√¶rskede emner som utroskab og midtvejskrise. Selvom Tom Hardy yder en overbevisende pr√¶station b√•de fysisk og verbalt, s√• er handlingen simpelthen for tyndbenet. Efter flere samtaler om √¶gteskabelige forhold og kriser antager filmen samme form som cement ‚Äď den bliver h√•rd og kedelig at se p√•. Til forskel fra Joel Schumachers sp√¶ndingsfyldte og effektive Phone Booth, hvor hovedkarakteren Stu (Colin Farrell) ligeledes befinder sig p√• samme location under hele film, s√• fungerer det ikke i Locke. Undervejs savner man simpelthen kvalificeret modspil, og handlingen mister hurtigt sin dynamik og fremdrift. P√• papiret lyder det som en original id√© at lade en handling foreg√• p√• en fastlagt location, men i virkeligheden bliver oplevelsen som en hver anden ensformig tur med et offentligt transportmiddel.

Filmhistorien har allerede budt p√• en film optaget i et enkelt take ‚Äď Alexandr Sokurovs Russian Ark. Dertil har den iranske instrukt√łr Abbas Kiarostami instrueret filmen Ten, der udelukkende foreg√•r i en bil, der dr√łner rundt i Teheran. I Kiarostamis film f√•r tilskueren et interessant syn p√• familieforhold i Iran. I Locke er konflikten ligeledes vinklet p√• familien. Dog ser man aldrig Lockes kone. Hendes anklagende og vrede stemme giver kun et uklart indtryk af hende som menneske. Det samme g√¶lder de andre medvirkende (stemmer) i filmen, der forsvinder fra erindringen, lige s√• snart telefonforbindelsen afbrydes.
Til filmens forsvar skal det siges, at Tom Hardy fungerer fint som den plagede og skyldsbetyngede alfahan. Alligevel f√•r Locke aldrig den gl√łd eller sp√¶nding, den sigter efter. Derimod er det indtryk, tilskueren efterlades med, en narrativ tomgang og ligegyldig snik snak. Filmen kunne i overf√łrt betydning godt tr√¶nge til et grundigt eftersyn hos en mekaniker, da stort set ingen af filmens dele virker.

Der er intet ekstramateriale med på udgivelsen.

Hvem spiller Brendan Frasers forældre i Blast From the Past?