Anmeldelsesdato:21-10-2014
Elle FanningAurora
Sharlto CopleyStefan
Imelda StauntonKnotgrass
Lesley ManvilleFlittle
Juno TempleThistletwit

Magnificent Maleficent

Jeg har en veninde, der altid forsvarer sin fascination af diverse filmskurke med et "han er ikke ond, bare misforst√•et". Og det er lige pr√¶cis ogs√• s√•dan, man b√łr se skurken fra Disney-klassikeren Tornerose. Som "misforst√•et". Indtil nu i hvert fald, for Disney l√¶gger med Maleficent alle kortene p√• bordet og serverer en indbydende omgang "hvad nu hvis".

Den s√łde fe
Hvad nu hvis Maleficent ‚Äď som den elegante, sortkl√¶dte diva hedder ‚Äď egentlig havde en ret god grund til at have set sig ond p√• Kong Stefan og derfor ogs√• hans lykke og nye afkom? Hvad nu hvis hun m√•ske senere hen fortr√łd, at hun havde kastet en lettere permanent soveforbandelse over dette afkom? Og hvad nu hvis hun i virkeligheden slet ikke var s√• slem, som 1959-versionen af det gamle Grimm-eventyr demonstrativt p√•stod? Hvad nu hvis hun reelt var en s√łd lille fe, opvokset i et fortryllende farverigt stykke natur, med et imponerende s√¶t vinger og var blottet for menneskelige d√•rskaber som ambition og gr√•dighed? Ville man s√• ikke meget nemt kunne holde af denne Maleficent og synes, at hendes modstandere var de faktiske skurke?

Angelinas arsenal
Det er overraskende hvor f√• sekunder man skal ind i filmen, f√łr man er fuldst√¶ndigt solgt og 100% er p√• Team Maleficent, men hun bliver s√• sandelig ogs√• malet godt op i det hippie-varme og b√łrnevenlige hj√łrne med godhed og sk√łnhed i sikkert centrum. For ikke at tale om stilfuld. Feen er fortsat en af de l√¶kreste damer i Disneys enorme eventyr-univers. Og ja, hornene virker!
Den herlige lille fe m√łder som barn, hvor vores historie starter, den j√¶vnaldrende for√¶ldrel√łse dreng Stefan, som ikke er bange for hende og snart bliver hendes ven. Alts√• indtil de bliver unge, han bliver for gr√•dig og ambiti√łs og totalt misbruger deres n√¶re venskab. Maleficent er det meste af tiden ganske b√łrnevenlig: Atmosf√¶ren er hyggelig og lettere legesyg, men en af de afg√łrende scener, hvor ung-feen oplever vennens forr√¶deriske overfald og fysiske overgreb, er temmelig intens. Is√¶r fordi Angelina Jolie er ualmindelig gribende i scenen. Hun er mindre overbevisende, n√•r hun skal spille vred 'd√łrmand' til Ellemosen, som hendes hjem hedder, men n√•r hun f√•r lov at bruge alle andre dele af f√łlelsesregistret, er hun f√¶nomenal.

Beskytteren
Maleficent er ‚Äď ikke kun af titel ‚Äď fuldkommen hendes film. Ikke fordi hun er med i n√¶sten alle scenerne, men fordi hun s√• tydeligt har haft en fest med at menneskeligg√łre Disney-skurken. Den tidligere s√• positive Maleficent har udviklet sig, nu ganske forst√•eligt for os alle, i en p√¶n bitter retning, og Jolie er sk√łn med en t√łr kommentar og nedladende attitude overfor unge prinsesse Aurora, der vokser op udenfor slottet lige under n√¶sen p√• Maleficent, som ikke form√•r at holde sig p√• afstand. Hun skal lige se hvad ungen laver; og da de tre feer, der er ansat til at passe p√• Stefans prinsesse, slet ikke egner sig i for√¶ldrerollen, er det jo heldigt for Maleficents fremtidige omd√łmme, at vi nu ser, at hun er en ganske ansvarlig for√¶ldre. Trods det faktum at hun for√¶rede Aurora en evig soveforbandelse i d√•bsgave. Hun er heller ikke s√• s√łd over for sin h√•ndlanger Diaval, som hun konstant forvandler fra krage til menneske, s√• hun kan holde √łje med Stefans skumle planer. Men ingen er perfekt, selvom de har perfekt hud og altid fejlfri make-up.

Stærk og spændende
Det er virkelig sv√¶rt ikke at holde med og af Maleficent, og hendes popularitet b√łr boome gevaldigt som flere og flere unge piger vil se filmen, der, lige som Disneys foreg√•ende succes Frost, pr√¶diker s√łster-solidaritet frem for romantisk k√¶rlighed. Maleficent afviger ikke fra den originale formel. Der er en prins til unge Aurora, men han er mindre vigtig, ligesom der ogs√• er en tj√łrneh√¶k, en spinderok og en drage, men det er kun en del af baggrundst√¶ppet. Forrest i billedet finder vi den misforst√•ede fe og hendes historie med at finde sin plads til sit eget eventyr ‚Äď et fors√łg Disney slipper langt mere morsomt og underholdende fra end fx Snehvide-alternativet Snow White and the Huntsman. Denne er langt mindre action-pr√¶get og har klart flere emotionelle kr√¶fter. Og samtidig er den et visuelt vidunderligt skue mens historien f√¶nger. Vi kender jo ikke denne "hvad nu hvis"-vinkel og er derfor helt ude i m√łrket hvad ang√•r Maleficents overlevelse.
Filmen henvender sig dog ikke til de helt sm√•. Den er b√•de lidt for stemningstung og plottet lidt for sp√¶ndende fra tid til anden, men de lidt st√łrre eventyr-elskere b√łr blive aldeles betaget af dette s√łde og farvestr√•lende portr√¶t af denne fascinerende figur, magel√łse Maleficent.

De fem featuretter er ikke synderligt lange, men de dækker fint forskellige områder af skabelsen af filmen, så de er klart seværdige alle sammen. De fem slettede scener er også gode at få med i oplevelsen; så selvom ekstramaterialet til filmen ikke er omfattende, er det derimod brugbart!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9