Anmeldelsesdato:28-10-2014
Ernst UmhauerClaude Garcia
Kristin Scott ThomasJeanne Germain
Emmanuelle SeignerEsther Artole
Bastien UghettoRapha
Denis MénochetRaphas far

Under den pæne overflade

Den franske instrukt√łr Fran√ßois Ozon har en uforlignelig evne til afkl√¶de familier og udstille deres falskhed og fortielser. I sin seneste film Selv i de bedste hjem er det to familier, der st√•r for skud. Kort fortalt fatter den dedikerede og lidt selvh√łjtidelige l√¶rer Germain (Fabrice Luchini) sympati for den begavede elev Claude (Ernst Umhauer), der har et √•benlyst skrivetalent. Germain √łjner et stort potentiale i den unge kn√łs, og han bliver hurtigt hans proteg√©. Germain overtaler Claude til at indynde sig hos en elev i klassen ‚Äď Rapha (Bastien Ughetto). Claude f√•r til opgave at skildre dennes familieliv, hvilket kan videreudvikle hans gryende talent. Efter n√¶rmere instrukser fra Germain tr√¶nger Claude ned under den p√¶ne og polerede overflade, der hersker i Raphas hjem. Moren (Emmanuelle Seigner) i hjemmet har eksempelvis ikke indfriet alle sine dr√łmme og k√¶mper desuden med boligindretningen. Modsat lever faren (Denis M√©nochet) i lykkelig uvidenhed om sin kones l√¶ngsler og strabadser. Han er langt mere interesseret i kinesisk kultur, hvilket blot understreger afstanden i deres √¶gteskab Det opsnapper den sensitive Claude lynhurtigt, og den dysfunktionelle familie fungerer pludselig som inspiration for hans kommende novelle. Samtidig d√łjer Germain med et anstrengt forhold til sin kone Jeanne (Kristin Scott Thomas).

Camera Film
Optimisme og fatalisme
Det er en velkendt sandhed, at voksne mennesker med tiden gennemlever sm√• eller store kriser ‚Äď ikke n√łdvendigvis √łkonomiske, men n√¶rmere eksistentielle. Det er netop kriser og krydsfeltet mellem barn og voksen, der st√•r centralt i Selv i de bedste hjem. Dels er den unge Claude indbegrebet af ungdommens optimisme, dels er Germain eksponenten for den fatalisme, der uundg√•eligt har sneget sig ind efter flere √•r med bitre nederlag og fejlslagne forventninger. Denne tematik, det dynamiske samspil mellem Claude og Germain og den psykologiske afd√¶kning er klart filmens bedste fort√¶llem√¶ssige tr√¶k. Dertil er skuespillet i s√¶rklasse. Ernst Umhauer som den unge Claude er en lise. Han rammer den helt rette replik, gestik og mimik, man associerer med en digterspire. Fabrice Luchini som Germain er desuden en gave i rollen som den resignerende l√¶rer, der pludselig opdager et h√•b, inden han helt kaster h√•ndkl√¶det i ringen. Desuden yder b√•de Emmanuelle Seigner og Kristin Scott Thomas glimrende pr√¶stationer, som desperate husm√łdre. De fanger begge den tone af l√¶ngsel og lunefuldhed, der indtr√¶ffer efter √•r med forliste dr√łmme og forstummede samtaler.

Kunstens væsen
Det dobbelte familieportr√¶t i Selv i de bedste hjem fungerer kort sagt perfekt i h√¶nderne p√• Ozon. Han form√•r p√• elegant og spiddende vis at skildre alle de undertrykte f√łlelser og ulykkelige skuffelser, som har sat sine umiskendelige aftryk i hver af de √¶ldre karakterer. Desuden indfanger Ozons film ungdommens uskyld og sensibilitet med stor ynde og klogskab. Selv i de bedste hjem er ikke kun en fort√¶lling om voksne og unge mennesker, men desuden en st√łrre fort√¶lling om kunstens frig√łrende og afsl√łrende v√¶sen. Det er nemlig gennem Claudes skriverier om Raphas familie, at sandheden for alvor ser dagens lys. De korte noveller og romanskitser bliver nemlig b√•de et fint studie i familielivets indviklede psykologi og det klassiske forhold mellem l√¶rer og elev. Selv i de bedste hjem er desuden en film, der udvisker gr√¶nsen mellem virkelighed og fiktion. Dermed bliver filmen en drilsk og dybsindig leg med vores forestillinger og iagttagelsesevne. Det kan varmt anbefales at se denne franske perle af en af de helt store nulevende instrukt√łrer. Det er nemlig meget sandsynligt, at man vil kunne genkende de samme m√łnstre, f√łlelser og stemninger, der g√łr sig g√¶ldende hos familierne i filmen.

Der er intet ekstramateriale med på udgivelsen.

Hvad refererer navnet 'Mifune' til i Søren Kragh-Jacobsens Mifunes sidste sang?