Anmeldelsesdato:03-11-2014
James McAvoyCharles Xavier
Michael FassbenderErik Lehnsherr
Jennifer LawrenceRaven /Mystique
Nicholas HoultHank /Beast
Peter DinklageDr. Bolivar Trask

Storladen melodramatisk action

Efter Matthew Vaughns fremragende 'reboot' af X-Men-universet, X-Men: First Class (fra 2011) stod det klart, at det hjørne af Marvels imperium stadig havde masser af byde på. Nu er den oprindelige X-Men-instruktør, Bryan Singer, tilbage med figurerne som unge. Her er vi i 1973 – altså et årti efter First Class – og tilbage hvor han selv startede filmene i 2000. Åbningsscenen trækker tråde tilbage til den den første X-Men-film: Det regnvåde, dystre billede fra en KZ-lejr, hvor vi blev præsenteret for unge Erik Lensherr. I Future Past er vi omvendt et årti ude i fremtiden, hvor en gruppe super-robotter nærmest har udryddet menneskeheden og de sidste rester – inklusive en meget lille gruppe af vores X-Men – lever i konstant frygt for disse Sentinels.

Fox Film
Tilbage til starten på enden
Vi er ikke mange minutter inde i filmen, før vi får den store plan forklaret. Kitty Pryde kan sende folk tilbage i tiden, men ikke særligt langt, idet den slags er for slidsomt for hjernen, selv for en mutant. Heldigvis findes der en mutant i gruppen, der besidder nogle fremragende evner for at kunne hele, så den delikate plan med at sende en person tilbage til 1973, før Mystiques uovervejede handlinger bliver starten på fremtidens dødsrobotter og menneskehedens tragiske skæbne, udvikler sig til at Wolverine må tilbage og få Charles og Erik til at arbejde sammen for at stoppe Mystique. Det er med andre ord en fuldstændig umulig mission, men der er intet alternativ, så den mest utålmodige og upædagogiske af dem alle har bare ikke at fejle.

Hygge, overskud og virtuositet
Det er generelt store ting på spil i X-Men: Days of Future Past, der fornemt kombinerer sine store idéer med herligt overskud og humor. Singer er langt mere til det sentimentale og lettilgængelig hyggestemning, så tonen er mere poppet end i First Class, men det kan filmen sagtens bære for hele dens udgangspunkt er så deprimerende, at lidt morskab belejligt udligner dens trykkende atmosfære. Singer mestrer da også balancen mellem alvor og spas, og filmen er faktisk allerbedst når den kombinerer de to. Som da unge Charles og Wolverine skal hjælpe Erik ud af det fængsel, han er blevet placeret i. Med hjælp af den livlige Quicksilver – og nogle imponerende visuelle effekter – får vi noget af det flotteste X-Men-serien hidtil har budt på.

Fox Film
De mange elementer
Som filmens skurk – manden bag de mutantdræbende robotter – Dr. Bolivar Trask er Peter Dinklage en udsøgt fornøjelse. Han stjæler ikke billedet fra mutanterne men er tilpas truende og usympatisk til vi nemt fascineres af hans indædte bitterhed. Den største fryd er nu at se Patrick Stewart og Ian McKellen være tilbage, og de fungerer fint med alle de yngre skuespillere. Hugh Jackman er den bærende kraft i filmen og som altid er han en fest som Wolverine, hvorimod Halle Berrys optræden er mindre på alle måder. Fokusset er stadig på unge Erik og Charles, Hank og den fortabte Raven, hvilken giver filmen en følelsesmæssig resonans. Actiondelen er blot indpakningen. Det er det menneskelige drama, der er drivkraften i det seneste kapitel om samarbejde og tolerance, og så tilgiver vi gerne filmen det næsten lidt for fyldige persongalleri og dens tætpakkede action-tyngde. Tag derimod de positive briller på og betragt Bryan Singers X-Men-comeback som solid og velkomponeret underholdning!

3D Blu-ray’en byder på fire featuretter, der går bag om figurerne fra filmen, på omkring 10 minutters tid, og selvom de er vældig fine, bliver vi ikke meget klogere på tilblivelsen af selve filmen. Heller ikke de fem klip i menupunktet med slettede scener (hvor Bryan Singer kommenterer) hjælper meget.

Fokus er nærmere rettet mod morskab og sentimentalitet. En grinende Jennifer Lawrence har lige frem fået et helt menupunkt med en ekstra slettet scene, og sammen med nogle minutters fraklip er det bestemt hyggeligt at være i selskab med alle vores nye og gamle mutanter; men også en lidt letbenet omgang bonus.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12