Anmeldelsesdato:04-11-2014
Jacob Alwan SallingMini
Mona Alenius KaniewskiMiranda
Peter FrĂśdinDidrik Drone
Ellen HillingsøDronning Flora
Ditte GrübølHonny

Tilbage til Cykelmyggens land

Jannik Hastrups kulørte animationsuniverser har fulgt efterhånden mange generationer af danskere fra de tidlige børneår og frem til voksenlivet. I 50 år har den flittige animationsmand været leverandør af genkendelige streger i børnehøjde – fra gennembruddet med fortællingerne om Cirkeline i slut-60’erne over velkendte titler som Samson og Sally, Fuglekrigen i Kanøfleskoven – tilbage over Cirkeline i spillefilmsformat i slut 90’erne og nu – i samarbejde med Jungledyret Hugos far og den oprindelige idémand, Flemming Quist Møller – med historierne fra Cykelmyggens verden, hvor første kapitel fik premiere for syv år siden.

Dansk Tegnefilm
Dengang mødtes Cykelmyggen og Dansemyggen og fandt hinanden trods modstand og udfordringer, og de lever lystigt videre i periferien af denne fortsÌttelse, hvor den søde Minibille er den egentlige hovedperson. FortÌllingen er simpel, som den skal vÌre i Hastrups og Quist Møllers verden. Minibillen bliver drillet i det omrejsende cirkus, den bor i sammen med de andre. Da mobberiet en dag gür for vidt, smutter han ud i den farlige skov, hvor banditterne bor. De tager ham med i deres bande, hvor han føler sig hjemme, indtil Dansemyggen, Cykelmyggen og de andre begynder at savne ham.

Som altid hos Hastrup og Møller er det en fortælling for og til børnene. Det handler om at høre til, føle sig elsket og mærke at ens familie holder af en. Samtidig berører den fint problematikker, der trækker helt ud i vores samtid, hvor netop banders problematiske funktion som hjemsted for rodløse unge giver det offentlige system store udfordringer. For er det ikke præcis så enkelt – at vi søger derhen, hvor vi kan blive del af et fællesskab, som gerne vil os – og netop den søgen gør os nogen gange blind overfor den pris, der skal betales.

Dansk Tegnefilm
I skøn forening med den enkle historie og de fine tråde ud til en samtid, så emmer Hastrup og Møllers univers stadig af noget hyggelig 70’er-stemning. De havde et samarbejde tilbage i 60’erne, og efter genforeningen i dette univers er det som om, at nostalgien er blevet en fast og velkommen følgesvend. Bierne summer ophøjede og Kongehus-agtige rundt, Kim Larsen-kopien Børge synger for på jazzede værtshus-viser (med meget livagtig stemme fra mester-imitatoren Andreas Bo) og der er en stemning af skramlet Olsen-Banden-baggård i det insektunivers, som Minibillen mosler rundt i. Aldrig farligt, men med en genkendelig og forsonende hygge midt i kontroverserne.

Cykelmyggen og Minibillen er pü sin egen stilfÌrdige facon en klar anbefaling, som pü baggrund af Hastrups 50-ürige karriere jo trÌkker minder frem i tre generationer pü Ên gang. Det er imponerende konsekvent at holde en sü genkendelig stil og fortsat bevare evnen til at fortÌlle sine historier, sü de rammer prÌcist i børnenes øjenhøjde. Sü behøver man ikke nødvendigvis revolutioner for at kunne underholde og berige.

Der er intet ekstramateriale med pĂĽ udgivelsen.

IndlÌg:

FÌdre og sønner6/6