Anmeldelsesdato:10-11-2014
Ansel ElgortGus
Nat WolffIsaac
Laura DernFrannie
Sam TrammellMichael
Willem DafoePeter Van Houten

Kærlighed og kræft

Ung kærlighed lever, trods filmbranchens (i hvert fald den amerikanske) insisterende dyrkelse af superhelte og afstumpede personligheder, i små hemmelige kroge i det store filmlandskab; men når litteraturen fra tid til anden rammer et guldkorn, kaster Hollywood sig troligt over materialet. Det er også tilfældet med det nyeste Young Adult-fænomen, John Greens "En flænge i himlen", der efter kun få år på toppen af Times’ bestseller-liste i USA har fundet vej til det store lærred.

Fox Film
Smuk og sarkastisk heltinde
Endnu engang er vores unge kvindelige hovedperson en type, der ikke ser sig selv som noget særligt. Hvorimod vores unge mandlige hovedperson naturligvis ser helt anderledes på det. For hvad er det vigtigste for alle mennesker og især de unge: At blive set, som den man virkelig er – hvis man altså har fundet ud af det. Hazel Grace Lancaster har nogenlunde styr på sig selv og hvem hun er. Hun er desværre dødeligt syg, men også køn, kvik og indsigtsfuld, og som det allerførste i filmen gør hun os opmærksom på, at dette altså ikke er endnu en romantisk historie, der kører i klichéernes spor. At hun er fuldstændig forkert på det punkt, gør faktisk ikke helt så meget, for filmen forsøger i det mindste at holde sig fra de kedelige klichéer. Og den konfrontationssøgende Augustus Waters er bestemt ikke kedeligt selskab. Han ikke blot ser Hazel men får hende også til at se på livet på en ny måde.

Svære valg og hårde odds
Hazel taler om de valg man tager i livet, og En flænge i himlen handler netop om de valg Hazel og hendes kortvarige store kærlighed tager.
Gus er typen, der kaster sig ud på det dybe vand og nægter at gemme sig i en krog og lade livet udspille sig rundt om ham. Hazel er lige omvendt tilfreds med bare at hænge ud i sit lille hjørne af verden og genlæse sin yndlingsbog. En bog som starter med bare at være et bindeled imellem den mere forsigtige Hazel og storskrydende Gus, men snart er udgangspunktet for filmens andet og tredje akt og tilmed inddrager et par ekstra personer i fortællingen. Bogen er også skyld i store dele af historien udspiller sig i Amsterdam. Hvilket bestemt er klædeligt for enhver film. Måske lige med undtagelse af en vigtig scene i et museum, der ender i en kvalmende klapsavle. Aldeles upassende med mindre man befinder sig i en Richard Curtis-film.

Fox Film
Grin & gråd
Men En flænge i himlen holder sig resten af tiden i elegant balance mellem følelsesporno og god stil. Den lede sygdom, der har kastet sin skygge over Hazel og hendes venner, har selvfølgelig også ramt hendes familie, hvor det især er hendes mor, der får lov at udvise de store følelser, og når man får Laura Dern til at spille sådan en rolle, så får man sandelig noget for pengene. Dern er fantastisk, men endnu bedre er Ansel Elgort og specielt Shailene Woodley i de to unge roller. Woodley har allerede bevist, at hun kan hamle op med Clooney (hun var den ældste datter i The Descendants), men her er hun decideret forrygende. Og især i det varme og humoristiske samspil med Elgort (der spillede hendes bror i Divergent for ikke længe siden) lyser hun op. Deres nuancerede samspil hæver ligefrem dramaet og giver filmen ægthed og relevans. Instruktør Josh Boone kunne nemt være endt med simpelt teen-tuderi, men han får solid hjælp af manuskriptforfatterne Scott Neustadter og Michael H. Weber (der skrev de eminente 500 Days of Summer og The Spectacular Now), som næsten kan trylle med vid, lune og charme. En flænge i himlen ender derfor som en bittersød og forfriskende lille film om et meget dystert og trist emne.

Forfatter John Green og instruktør Josh Boone har indtalt et sympatisk kommentarspor – som kan opleves både til den oprindelige version af filmen samt til den lange udgave af filmen (7 minutter længere) – hvor vi får en masse anekdoter fortalt. Og de herrer kan også høres på de seks slettede scener, hvis man vælger menupunktet med deres kommentarer.

Ellers er der en lille ti minutters making of-featurette, seks slettede scener og nogle mere reklame-kække promo-featuretter og en ordentlig bunke billeder.
En fin blanding ekstramateriale altså. Sødt og charmerende.

I Syrien21/6