Anmeldelsesdato:14-11-2014
Géraldine PailhasSylvie
Frédéric PierrotPatrick
Fantin RavatVictor
Johan LeysenGeorges
Charlotte RamplingAlice

Begærets dunkle mål

Det blide sollys glider henover en tindrende smuk aftenhimmel. Mennesker flokkes sk√łdesl√łst langs en b√łlgeskvulpende strandkant. Det er en magisk sommeraften i Sydfrankrig. Den unge og billedsmukke Isabelle (Marine Vacth) er p√• rejse med sin familie. P√• stranden har hun f√•et indyndende selskab af den unge tyske mand Felix (Lucas Prisor). Dette er den indledende scene i Fran√ßois Ozons film Ung og smuk. Som titlen vagt antyder, skildrer filmen ungdommens s√łgning og sk√łnhedens tiltr√¶kning. Isabelle er en selvbevidst og begavet ung pige fra et godt og dannet hjem. Hun er dog besat ved tanken om at miste sin m√łdom, og Felix er en oplagt l√łsning p√• hendes tankekvaler. Hun g√•r derfor i seng med ham, men elskovsakten er mildest talt en skuffelse for Isabelle. Efterf√łlgende tager familien tilbage til Paris‚Äô hektiske byliv, hvor Isabelle skal f√¶rdigg√łre sin gymnasieuddannelse. Den skuffende erotiske oplevelse p√• ferien har ikke ligefrem afskr√¶kket Isabelle men derimod vakt hendes pirrende nysgerrighed. Hun opretter derfor en smule ubegrundet en profil p√• en dating side, der skal s√¶tte hende i forbindelse med velbjergede og sexhungrende m√¶nd.

Seksuallivets kræfter
Fransk film har aldrig v√¶ret bleg eller genert, n√•r det kommer til at portr√¶ttere nymfomaniske kvinder. T√¶nk bare p√• Luis Bu√Īuels mesterlige Belle de Jour med Catherine Deneuve. Ung og smuk tilh√łrer denne tradition, selvom den mangler samme elegance og finesse som Bu√Īuels mesterv√¶rk. Isabelle er en purung pige, som endnu ikke er bevidst om seksuallivets kr√¶fter. Hendes tilgang til sex er udelukkende eksperimenterende og ikke nydelsesbetonet. Hun tilh√łrer en kultiveret og k√¶rlig familie, hvis hjem er smagfuldt indrettet og bugnende med b√łger. Isabelles behov for gr√¶nseoverskridende oplevelser og excesser st√•r derfor i sk√¶rende kontrast til hendes familiem√¶ssige baggrund. Hendes drastiske beslutning om at s√¶lge sin krop til gamle svedende m√¶nd virker desuden en anelse mystisk. Er det et r√•b om opm√¶rksomhed, eller er det et t√łjlesl√łst beg√¶r, der f√łrer hende ud p√• seksuelle togter p√• mond√¶ne hotelv√¶relser i Paris‚Äô fornemste arrondissementer? Det f√•r tilskueren desv√¶rre aldrig et entydigt svar p√•. P√• et tidspunkt m√łder Isabelle den √¶ldre Georges (Johan Leysen). De indleder en t√¶t relation, der r√¶kker udover pekuni√¶re og libidin√łse interesser. Georges d√łr under et samleje, og Isabelles prostitution bliver afsl√łret, da politiet bliver inddraget i opklaringsarbejdet.

S√łdme og renhed
Ung og smuk er en film, der udm√¶rker sig stemningsm√¶ssigt men fejler psykologisk. Filmen indfanger fint ungdommens rastl√łshed og lyster, men form√•r desv√¶rre ikke helt at afklare Isabelles bev√¶ggrunde til at kaste sig ud i de mange seksuelle eskapader. Skuespilm√¶ssigt er filmen glimrende. Marine Vacth som Isabelle rammer den helt rette tone af gr√¶nses√łgende og f√łlelsesforviret pige. Desuden er Isabelles mor Sylvie (G√©raldine Paihas) fremragende som overbeskyttende og rasende furie. I det store hele er Ung og smuk en interessant oplevelse. Filmen fungerer fint som en spydig og subtil kommentar om, at uden for familiens trygge og beskyttende v√¶gge befinder der sig en farefuld og lurvet verden af beg√¶r og lyster, der tr√¶nger sig p√• som en tyv i natten. Isabelle mister frivilligt sin m√łdom, men hendes uskyld bliver for alvor stj√•let, i det √łjeblik hun entrerer det iskolde og beskidte sexmarked, hvor √¶ldre og yngre m√¶nd kan opleve en flygtig smag af ungdommelig s√łdme og renhed ved et knald p√• hotelv√¶relse. Isabelle finder kortvarig "frelse" hos Georges. Han d√łr dog midt under en orgasme, som franskm√¶ndene ironisk nok kalder for "den lille d√łd". Er dette monstro Ozons slet skjulte og kritiske kommentar om, at kernefamiliens v√¶rdier og beskyttelse er d√łde i vores forbrugssamfund, hvor sex er blevet reduceret til en genuin vare? D√łm selv!

En håndfuld trailers og intet andet.

Hvem var IKKE i med i overvejelserne, da man skulle caste hovedrollen til Dirty Harry?