Anmeldt af:Niels Jakob Kyhl J√łrgensen

John Gallagher Jr.Mason
Stephanie BeatrizJessica
Rami MalekNate
Alex CallowaySammy
Kevin HernandezLuis

En bitters√łd hyldest til livet

Short Term 12 har hverken store navne eller store priser at s√¶lge sig selv p√•, hvilket formentlig er en del af forklaringen p√•, at vi har m√•ttet vente n√¶sten 1¬Ĺ √•r p√• at f√• den at se. I mellemtiden har den f√•et et ry som en af sidste √•rs oversete perler p√• det amerikanske indie-marked ‚Äď en skam, for dens gribende, bitters√łde karakterskildring fortjener et langt st√łrre publikum.

Camera Film
Som tilsynsf√łrende p√• en d√łgninstitution m√• den unge Grace (Brie Larson) balancere mellem at v√¶re ven og for√¶lder for de udsatte unge, der er midlertidigt anbragt der. Hun st√łttes af sin kollega og k√¶reste Mason (John Gallagher Jr.), men da institutionens √¶ldste beboer bliver tvangsudskrevet samtidig med at en aggressiv og indadvendt pige bliver indsat, bliver det stadig sv√¶rere at sikre stabilitet ‚Äď ikke mindst fordi en uventet graviditet lokker hendes egne skeletter ud af skabet.

Filmen tematiserer s√•rbarhed, og hvor sv√¶rt det er at √•bne op. Bekendelser foreg√•r gennem mellemled: En dreng vil ikke tale, men rapper om sin voldspr√¶gede opv√¶kst, en pige skriver en allegorisk b√łrnehistorie om misbrug, og selv Grace holder Mason p√• afstand. Problematikken afspejles i omgivelserne ‚Äď hvordan opbygger man tillid p√• en institution, hvor de ansatte bevogter f√¶llesrummet bag en plexiglasrude og de indsatte ikke m√• lukke d√łren til deres v√¶relser? Filmen er moden nok til ikke at foresl√• en l√łsning p√• livets store uretf√¶rdigheder; og modig nok til i stedet at hylde dets √łjeblikke af sk√łnhed.

Manusforfatter og instrukt√łr Destin Daniel Cretton styrer beh√¶ndigt handlingen ud fra et velturneret manuskript, der er humoristisk uden at virke komisk og alvorligt uden at virke alvorstungt. Karaktererne udfolder sig hurtigt og udvikler sig langsomt, og p√• intet tidspunkt undervejs forlader Cretton sig p√• sentimentalitet frem for realisme; hans greb om forl√łbet er s√• selvsikkert, at man d√•rligt kan tro det kun er hans anden spillefilm.

Camera Film
Netop realisme er n√łgleordet: Manuskriptet bygger dels p√• Crettons egne erfaringer p√• en tilsvarende institution og dels p√• indg√•ende research om emnet, og skuespillerne v√¶kker det til live med en indtr√¶ngende naturalisme, der styrer uden om historiens patosfyldte faldgruber, uden af den grund at frar√łve os dens h√•rdtsl√•ende empati. Autenticiteten forst√¶rkes af fotograf Brett Pawlak, der signalerer voyeurisme med h√•ndholdt kamera og ved at blokere vores udsyn med sl√łrede figurer i forgrunden.

Brie Larson, halvkendt fra utallige biroller (de st√łrste 21 Jump Street og Don Jon, leverer en jagende gennembrudspr√¶station i hovedrollen, mens rapperen Keith Stanfield br√¶nder igennem som den frustrerede unge fyr, der bliver vist bort fordi han fylder 18 ‚Äď men frem for alt er det imponerende, hvor godt skuespilensemblet fungerer som helhed. En film som denne, fyldt med s√•rede og s√•rbare karakterer, kr√¶ver en vanskelig balancegang mellem at under- og overspille, og ikke √©n tr√¶der ved siden af.

Man bliver h√¶rdet af at se mange film, bevidst eller ubevidst begynder man at forholde sig til klicheerne og vurdere film efter, om de f√•r en til at glemme dem. Short Term 12 er et lille mirakel i den forstand, at den behandler potentielle klicheer (den U√łnskede Graviditet, den Inspirerende L√¶rer, Comic Relief-K√¶resten og De Misforst√•ede Teenagere) p√• en s√• umiddelbar, charmerende og overrumplende √¶gte vis, at den indre stemme fuldkommen forsvinder, og man i stedet lader sig rive med af fort√¶llingen.

I en tid hvor lavbudgetsfilm fylder meget i den hjemlige filmdebat er Short Term 12 et inspirerende eksempel p√•, hvor langt man kan n√• alene p√• talent og g√•p√•mod. Budgettet p√• kun $1 millioner er skrabet selv efter dansk m√•lestok, men alligevel form√•r Cretton, takket v√¶re f√¶nomenale skuespillere, et skarpt manuskript og fandens godt filmh√•ndv√¶rk, at skabe et hjertesk√¶rende, opl√łftende og frem for alt medrivende v√¶rk, der for mig st√•r som et af de st√¶rkeste dramaer i √•revis.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10