Anmeldt af:Nadia Parbo

Chantal LaubyMarie Verneuil
Ary AbittanDavid Benichou
Medi SadounRachid Benassem
Frédéric ChauChao Ling
Noom DiawaraCharles Koffi

Overspil på overdrev

Det er et velkendt faktum, at komedier er noget af det sværeste at få til at fungere på film. At være sjov er bare ikke alle forundt og at få det ud til et ukendt publikum er en kunst i sig selv. Det er også er velkendt faktum, at Frankrig laver nogle af de fineste film i verden, om man kan lide dem eller ej. Den franske komedie Bryllupskaos fejler i begge disse henseender.

Familien Verneuil skal snart til at opleve et bryllup for fjerde gang. Tre af de fire d√łtre har giftet sig med m√¶nd af udenlandsk herkomst til for√¶ldrenes store fortrydelse og nu skal den fjerde datter giftes ‚Äď med en sort mand. Far Claude er ved at g√• til af √¶rgrelse over dette nye medlem af familien, men pr√łver at v√¶nne sig til de nye omgivelser. Da den nye svigers√łns familie kommer ind i billedet, falder det hele dog fra hinanden, for det kan godt v√¶re, at Claude ikke er vild med dette nye familiemedlem, men svigerfamilien fra Elfenbenskysten er bestemt heller ikke ellevilde med disse nye hvide mennesker.

Bryllupskaos er en af de mindst morsomme film, denne kritiker har set i lang tid. Den er fyldt med overspil i en så voldsom grad, at filmen sommetider kunne minde om surrealisme. Det er den desværre ikke. Dette er i stedet farce, når det er værst. Under al falden-på-halen-humoren ligger nemlig en interessant film, der nærmest bliver forulempet af en elendig fortællestil og en slutning, der på mange måder slet ikke giver mening.

Det er ikke fordi, filmen ikke har en interessant tematik. Den s√•kaldte frisindede holdning der ofte er at finde hos overklassen, har det jo med at falde fra hinanden, n√•r virkeligheden banker p√•, som den g√łr det hos overhovederne i familien Verneuil. Det er selve m√•den, den er fortalt p√•, der er umorsom ud i det ekstreme. For at f√łlge filmens etniske antagelser er det n√¶sten umuligt ikke at sp√łrge sig selv, om det m√•ske udelukkende er franskm√¶nd, der vil finde Bryllupskaos morsom. Der var i hvert fald ikke mange grin at h√łre under visningen.

I Bryllupskaos er alle en smule racistiske. Ikke kun familien og de respektive svigers√łnner, men ogs√• alle borgerne udenfor det lille hjem. Er alle i Frankrig virkelig s√• racistiske? Nej. Bryllupskaos er bare b√•ret af et elendigt manuskript, der er s√• opsat p√• at gennemtrumfe sin id√© om racisme og sm√•lighed i det gode, franske borgerskab, at det glemmer alt andet. I familien handler alt om race. Alle samtaler, alle tanker, alle situationer. Der er ingen plads til udvikling, fordybelse eller indsigt. Jeg tror, jeg holder mig fra franske komedier i et stykke tid.

Hvilken film involverer ikke utroskab?