Anmeldt af:Sisse Thomsen

Herman KnopPixy
Alfred Bjerre LarsenAlfred
Liv BrandorfVega
Paw HenriksenNiels
Marie AskehaveAgnete

Til julebal i sommerland

Hugo √łnsker sig en god og almindelig jul med sin familie, men hans far kan ikke fordrage julen. Desv√¶rre for ham, og til stor gl√¶de for Hugo, farer en nisse juleaften vild fra sin flok og flytter ind i Hugos families hus. Nissen Pixy bliver Hugos bedste ven. Hugo og hans s√łskende holder Pixy skjult for deres julehadende far, og de tager ham blandt andet med p√• en h√¶sbl√¶sende sommerferie.
For en julefilm synes præmissen næsten at være et scenarie af sne, rensdyr og tætpyntede juletræer. Familien Jul tager i stedet deres nisse med på sommerferie, og det er unægteligt lidt svært at mærke julehyggen på en strandstol i 30 graders varme. Det er synd, at 2/3 af spillelængden går med at se på en nisse med hedeslag, når filmens resterende dele i vintertid og snevejr byder på rigtig meget atmosfære og den helt rigtige juelånd.

Angel Films
Humor for b√łrn og voksne
Familien Jul er en utrolig morsom film. Humoren retter sig b√•de mod et ungt og voksent publikum. For de voksne byder filmen b√•de p√• en forfriskende h√łj grad af sarkasme og h√•rdkogt ironi. Pixy, der er fors√łgt skjult for omverdenen i familiens campingvogn, efterlyses eksempelvis som illegal indvandrerdreng, der er kommet til byen for at √łdel√¶gge husfreden i det fine Fredensborg. Far Niels‚Äô lysterapilampe taler med tyk arabisk accent og har derfor langt fra den √łnskede beroligende effekt. Nabopigens datter fors√łger sig som b√łrnepoliti, da hun r√•ber efter Hugo og Pixy, at de ikke m√• v√¶re to p√• en cykel. Hun overh√łres fuldst√¶ndigt og m√• st√• alene tilbage p√• villavejen uden det mindste medhold i sin anklage. Det oser af ironi og samfundskritik ‚Äď og det virker.
For b√łrnene er humoren nede p√• et klassisk juvenilt identifikationsniveau: De unge karakterer prutter, kaster med snebolde og spiser lagkage med fingrene. Humoren er letforst√•elig, og selvom det kan virke plat, vil den uden tvivl tage kegler hos de yngre publikum.

B√łrneskuespil og f√łlelsen af et venskab
Hovedrolleindehaveren Pelle Krusb√¶k er ikke mere end 8 √•r gammel og godt p√• vej til at blive et stort skuespillertalent. I Familien Jul leverer han sine replikker med stor naturlighed og mestrer at till√¶gge trov√¶rdighed og barnlig charme i selv de mest intime og f√łlelsesladede scener. Hugos pragmatiske storebror Alfred, spillet af navnebroren Alfred Bjerre Larsen, brillerer desv√¶rre ikke p√• lige fod med Pelle. Han overspiller og har sv√¶rt ved at f√• sine f√łlelser og replikker formidlet naturligt. Ikke desto mindre vejer Alfreds skuespil ikke s√¶rlig tungt i en film, hvor de resterende roller pr√¶sterer. S√¶rligt Paw Henriksen skal have ros for sin portr√¶ttering af den julehadende familiefar Niels. Han spiller rollen med en fin balance af sarkastisk bitters√łdme og faderlig varme.
I den r√łde nissedragt fors√łger den 7-√•rige spillefilmsdebuterende Herman Knop sig som Pixy. Herman g√łr det godt, men n√•r ligesom Alfred ikke helt op p√• niveau med Pelle Krusb√¶ks skuespil. Deres t√¶tte b√•nd er desv√¶rre f√łrst rigtigt til at f√łle p√• ved filmens slutning, hvor Pixy hj√¶lper Hugo af med sine plage√•nder i skolen. Her forst√•r vi endelig, hvorfor Hugo har insisteret p√• at holde Pixy boende i et helt √•r, og hvorfor deres afsked er s√• sv√¶r for dem begge. Det tr√¶kker dog desv√¶rre lidt ned, at en film om et s√¶rligt venskab ikke form√•r at formidle dette s√• centrale tema f√łr helt til sidst.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5