Blekingegadebanden

Cirkusdynastiet

Varighed:90 minutter
Instruktør:Anders Riis-Hansen

Premieredato:19-11-2014

Livet uden for manegen

De fleste har formentlig gode barndomsminder fra en tur i cirkus med deres for√¶ldre. Der oplevede de adr√¶tte artister og enorme elefanter udf√łre underholdende numre foran et m√•bende publikum. Showet havde noget magisk over sig, og de optr√¶dende artister virkede n√¶rmest en smule overmenneskelige. Men hvad foreg√•r der mon, n√•r forh√¶nget g√•r for, og den sidste teltp√¶l bliver hevet op? I fiktionens verden har mesterinstrukt√łrerne Federico Fellini og Ingmar Bergman skildret cirkuslivets burleske verden i La Strada og G√łglernes aften. P√• dansk grund er der lavet flere film og tv-serier om cirkuslivet. Nu kommer der minsandten en dokumentarfilm, hvilket er ganske fint, da den vil betage og r√łre sit publikum.

DOX:BIO
Koncentrerede hverdagsepisoder
Den danske instrukt√łr Anders Riis-Hansen er manden bag dokumentarfilmen Cirkusdynastiet. Han har tidligere st√•et bag vellykkede produktioner som Blekingegadebanden og Drengene fra Vollsmose. Rammen for filmen er Cirkus Arena. Frem for at rette kameralinsen mod de mange cirkusnumre og rejserne fokuserer Cirkusdynastiet overvejende p√• to unge artister og deres ambiti√łse for√¶ldre. Det er et fornuftigt valg, da konflikten derved bliver mere skarp og interessant. Modsat er det ikke ligefrem dramatiske konflikter, der driver handlingen fremad i filmen. Derimod er det koncentrerede hverdagsepisoder som ind√łvelsen af et nummer eller overvejelserne omkring et kontrakttilbud, der g√łr filmen sev√¶rdig og en lille bitte smule langsommelig.

Europas cirkuspar
Filmens midtpunkt er Patrick og Merrylu, der er b√łrn af familien Berdino og Casselly. Fra begyndelsen opleves deres smittende k√¶rlighed og det store forventningspres. Det er netop det f√łlelsesladede k√¶rlighedsforhold mellem Patrick og Merrylu, der er filmens store glansnummer. De to unge har kendt hinanden fra barnsben, men det er f√łrst, da de kommer lidt op i alderen, at de forelsker sig. Ikke nok med at der hviler et stort pres p√• deres skuldre, s√• ser de to familier et fremtidigt h√•b i de to talenter. De bliver forh√•bentlig det ledende og funklende cirkuspar i Europa ‚Äď hvis man alts√• skal tro for√¶ldrene. Sk√¶bnen vil det dog anderledes. Jalousi kommer nemlig i vejen, og hvor der f√łr var varme f√łlelser, er der nu kold luft mellem de to.

DOX:BIO
Traditioner og ry
Cirkusdynastiet er p√• mange m√•der en film, der foreg√•r p√• afstand af savsmuldet i manegen. Handlingen er rykket helt ind i campingvognene, hvor artisterne fort√¶ller anekdoter og deler deres dr√łmme. Det styrker filmens identifikation, og det er sv√¶rt ikke at fatte sympati for de medvirkende, da cirkusset ikke blot er deres levebr√łd men selve deres levevej. Det er ikke forkert at sammenligne Patrick og Merrylus n√¶rmest sk√¶bnebestemte tilv√¶relse med en monarkisk arvef√łlge. De skal ligeledes f√łlge i for√¶ldrenes fodspor og viderebringe deres traditioner og ry. Tvivlen lyser dog ikke ligefrem ud af √łjnene p√• de unge mennesker, der udviser en us√¶dvanlig modenhed og m√•lrettethed deres unge alder taget i betragtning. Cirkusdynastiet er en film, der udm√¶rker sig ved at nedtone et ellers meget dramatisk stof. Resultatet er en yderst vedkommende film om nogle meget menneskelige overmennesker. Cirkusdynastiet kan passende ses af hele familien, nu hvor sommerens forestillinger er ebbet ud.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5