Anmeldt af:Nadia Parbo

Sam ClaflinAlistair Ryle
Jessica Brown FindlayRachel
Douglas BoothHarry Villiers
Ben SchnetzerDimitri Mitropoulos
Max IronsMiles Richards

Arrogante drenge med fine jakker

Man kan sige meget om Lone Scherfigs film, men de er altid baseret på en dyb medmenneskelighed, der ser alle mennesker for hvad og hvem, de er. I modsætning til de fleste af personerne i hendes nyeste film, The Riot Club ser hun alle gennem de gerninger, de foretager sig og ikke hvilken familie, de er født ind i. Netop denne side af hendes instruktion er en stor force i The Riot Club, der er ligeså skræmmende og uhyggelig som den mest effektive thriller.

Angel Films
Selv som tidligere universitetsstuderende i Storbritannien, ved jeg intet om klubber som The Riot Club. Det er heller ikke så underligt. Klubben beskæftiger sig udelukkende med sønner af de højeste medlemmer af samfundet og er deraf en gruppe drenge, der ikke ejer et gran af empati – i hvert fald ikke mod andre end sig selv. Miles er en ung studerende, der netop er startet på Oxford og som endnu ikke kan se gennem tågen af rigdom og dekadent livsstil. Han kan ikke andet end sige ja, da han bliver tilbudt en plads i den højtagtede klub og det gør han – indtil han opdager, at alting måske ikke er lige fint i kanterne hos dens medlemmer.

The Riot Club foregår i det britiske universitetsmiljø, hvor hemmeligheder lurer i hvert hjørne og ikke alting er, som det ser ud. Denne gang tager Scherfig fat i aristokratiets arrogance i form af overklassedrenge, der tror, at alting bliver foræret til dem med største lethed. "Jeg vil ikke have noget foræret på et sølvfad", siger overklasseløget Alistair, der på mange måder filmens skurk. Men det er lige præcis, hvad han forventer af livet, for disse drenge forventer mere end de arbejder. Og hvad de ikke får foræret, tager de. The Riot Club narres ikke af fine jakker og charmerende karisma, for den ved, at der kan lure en djævel i selv de mest veluddannede smil. Når Alistair bliver fuld, bliver han intrigant og ondskabsfuld. Filmens hovedperson Miles reagerer derimod ved at bliver et kryster, der gerne vil gøre det rigtige, men ikke rigtigt tør lægge sig ud med de tunge drenge.

Angel Films
Hele midterdelen af filmen foregår på en pub, hvor drengenes ekstravagance bliver sat på spidsen. Det er både filmens force og dens svaghed. I al deres ødselhed bliver drengenes handlinger ofte næsten trivielle i deres konstante råben, hujen og hejen. Der er altid en svær balancegang, når man filmatiserer et skuespil som Scherfig har gjort. Det er næsten som om, vi bliver vant til deres voldsomme adfærd. I hvert fald indtil denne adfærd udvikles til direkte chikane og kriminalitet. Så bliver det anderledes ubehageligt.

Det er lang tid siden, jeg er blevet så vred, som da jeg så The Riot Club. Det er lige præcis dens formål. Efter sigende har filmen skabt debat i de engelske medier og det skal den også. Det er ikke en film, der fordømmer de studerende på Oxford, men derimod stiller spørgsmålstegn ved, hvad vi som samfund skal acceptere. Alt dette i en film om drenge på Oxford. Dét er hvad, Scherfig kan.

Hvilken film har Morten Arnfred ikke instrueret?