Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Jack O'ConnellGary Hook
Paul AndersonSergeant Leslie Lewis
Sean HarrisCaptain Sandy Browning
Charlie MurphyBrigid
Sam ReidLt. Armitage

P√• listef√łdder mod overlevelse

Det er let at forst√•, hvorfor den danske distribut√łr p√• Bag fjendens linjer ikke valgte at bruge filmens originale titel. For ‚Äô71 ringer ganske enkelt ikke samme genklang herhjemme, som det er tilf√¶ldet med et √•rstal som 1864. Men den danske titel, Bag fjendens linjer, fungerer desv√¶rre heller ikke. For som filmen ogs√• flittigt pointerer, kan det v√¶re sv√¶rt at skelne mellem ven og fjende, n√•r man befinder sig i Nordirland i 1971, hvor kampen mellem katolikker og protestanter er p√• sit h√łjeste.

Miracle Film
Belfast er mildest talt heller ikke det sted, som den purunge engelske soldat Gary Hook havde regnet med at blive udstationeret. For i Nordirland er der hverken onde diktatorer eller atomv√•ben. Fjenderne i IRA taler ikke alene samme sprog: De er ogs√• umulige at skelne fra civilbefolkningen, der i forvejen er meget lidt begejstrede for engelske soldater. Da Hook p√• sin f√łrste patrulje bliver s√•ret og adskilt fra sin deling, st√•r han derfor over for et k√¶mpe problem: Uden v√•ben, kun if√łrt milit√¶runiform, skal han finde hjem til sin barak i en ukendt by. Men han kan ikke stole p√• nogen og er derfor tvunget til at snige sig rundt efter m√łrkets frembrud.

Bag fjendens linjer er ikke et stort opsl√•et drama, der giver et overblik over konflikten i Nordirland. Fokusset er i stedet p√• Hook, som vi f√łlger gennem hele filmen. Det intime fokus giver sammen med brugen af h√•ndholdt kamera og kolde farver en f√łlelse af sitrende uro, som hvis man selv var til stede med Hook i Belfasts tr√łstesl√łse gader. Det er m√•ske ikke synderligt originale virkemidler, den debuterende instrukt√łr Yann Demange g√łr brug af, men til at skabe en barsk og knuget stemning fungerer de up√•klageligt.

En af filmens helt store styrker er i det hele taget, at den form√•r at f√• meget ud af rigtig lidt. Tag bare filmens persontegning. Man kunne frygte, at den begr√¶nsede indsigt i filmens ellers altdominerende hovedkarakter ville blive et problem. For hvordan Hook er endt i h√¶ren, og hvorfor hans bror bor p√• et b√łrnehjem, antydes kun. Men trods den begr√¶nsede indsigt f√łlte jeg mig hele tiden engageret. Til dels p√• grund af den fantastisk intense stemning, men ogs√• takket v√¶re Jack O'Connells portr√¶ttering af den viljest√¶rke og retskafne Hook, som grundet sin unge alder er uvidende om krisens alvor.

Ogs√• skildringen af filmens andre karakterer er interessant. For i stedet for at skabe kontrast mellem de britiske soldater, den nordirske befolkning og IRA, giver filmen et indtryk af, at alle parter best√•r af b√•de h√¶derlige personer s√•vel som brodne kar. Dette f√•r konflikten til at fremst√• mere kompleks samtidig med, at det giver filmen en fantastisk stemning af paranoia. Hverken den nordirske befolkning eller de britiske soldater t√łr man helt stole p√•.

Miracle Film
Bag fjendens linjer er ikke en storladen film om krisen i Nordirland i 70‚Äôerne, men derimod en intens portr√¶ttering af en soldats kamp for overlevelse. Men selvom Yann Demanges debutfilm tager udgangspunkt i en enkelt soldat, f√•r man stadig ‚Äď gennem hovedkarakteren ‚Äď et indblik i en konflikt, der var alt andet end sort/hvid. Virkemidlerne er m√•ske konventionelle, men de fungerer. Her er tale om en film, der perfekt indfanger f√łlelsen af usikkerhed og paranoia, som utvivlsomt m√• have v√¶ret til stede i Belfast i 1971.

Hvad hedder Peter Myginds mor?