Anmeldt af:Signe Mai Søsted

Jason SudeikisKurt Buckman
Charlie DayDale Arbus
Jennifer AnistonDr. Julia Harris, D.D.S.
Kevin SpaceyDave Harken
Jamie FoxxDean "MF" Jones

Den onde, den ondere og den virkelig... onde

Forestil dig en butik, en isbutik, fyldt med alverdens t√¶nkelige slags frossen fl√łde, safts√łd sorbet og m√¶lkede shakes. Is i alle regnbuens farver og smagsnuancer. Og krymmel, naturligvis ‚Äď og guf og karamelsauce og frugter, der ellers er helt uden for √•rstid. Kan du se det for dig? Godt s√•. Forestil dig nu, at du har frit valg p√• alle himmelske hylder i denne butik; du kan s√¶tte lige pr√¶cis den helt s√¶rlige is sammen, som du allerhelst vil have. Har du gjort det allerede? Hvis ikke, tager det dig nok ikke en uoverskuelig m√¶ngde af tid at komme frem til, hvad du ville v√¶lge, for ofte falder vi tilbage p√• det sikre, det velkendte: d√©t vi ved, vi rigtig godt kan lide. Og hvorfor skulle vi ogs√• pr√łve alt muligt, vi slet ikke ved, om vi bryder os om, n√•r nu vi allerede HAR en yndlingsis?

Warner Bros.
Nogle gange er det sundt at kaste sig ud i nye smagsnuancer, nye kombinationer. Dagen, hvor du pr√łver noget uvant, kan v√¶re dagen, hvor du opdager, at der er en helt tredje slags is, du endnu bedre kan lide. Men s√• er der ogs√• alle de gange, du st√•r i butikken og f√łler dig lidt for frisk og inden, du f√•r set dig om, har du bestilt det dersens nymodens lakridspulver-havtorn-is, som du overhovedet ikke har lyst til ‚Äď fordi din hjerne siger, du skal, selvom din mave ved, at du vil komme til at smide det hele i skraldespanden udenfor, s√• snart ekspedienten kigger v√¶k.
De satans chefer 2 er n√łjagtig den lakridspulver-havtorn-is. Den lyder s√• fin p√• papiret, alle ingredienserne er helt rigtige, og dens forg√¶nger med stjerneanis var jo virkelig god. S√• du h√•ber, h√•ber, h√•ber, at denne her ogs√• falder i din smag, selvom du inderst inde godt ved, at den ikke kommer til at glide n√¶r s√• ubesv√¶ret ned.

Ubesv√¶ret er der bestemt heller intet, der er for de tre venner Dale, Kurt og Nick i denne omgang. Selvom de hver is√¶r er sluppet af med deres respektive inkarnationer af den pure sociopati og i stedet har startet deres egen virksomhed, viser det sig hurtigt, at det heller ikke er helt let selv at indtage pladsen p√• hj√łrnekontoret. Og da en kynisk investor outsmarter dem, s√• de ender med en kl√¶kkelig g√¶ld, m√• de atter l√¶gge lyssky planer for at vinde penge og position tilbage.
Myten om den sv√¶re forts√¶ttelse til en succesfuld etter bliver levendegjort i allerh√łjeste grad i denne anden omgang i selskab med cheferne fra helvede. For ja, det kan virkelig v√¶re en udfordring af rang at toppe en film, der for mange st√•r som √©n af de rigtig gode komedier fra de senere √•r, og netop genren er is√¶r d√©t, der g√łr det aller vanskeligst. Komedier er nemlig ikke traditionelt film med komplicerede plot og eklatante dramaturgiske overvejelser, hvorfor de heller ikke er nemme bygge videre p√• ‚Äď hvordan opfinder man udvidelser til en i forvejen letbenet historie og et begr√¶nset filmisk fort√¶lleunivers?

Warner Bros.
√Čn √•benlys fordel er der dog ved forts√¶ttelser: Muligheden for at fordybe sig, hovedsageligt i karaktererne; det v√¶re sig b√•de i den enkelte karakters personlighed og i den samlede rollebes√¶tnings indbyrdes forhold. Dette er ogs√• en af de mest markante √•rsager til den enorme popularitet, tv-serier nyder i disse √•r, for som seere elsker vi at kunne l√¶re de medvirkende at kende over l√¶ngere tid. Jo bedre, vi f√łler, vi kender en karakter, des mere kan vi relatere til den og i sidste ende identificere os med den. Og s√• er vi ved at n√¶rmere os den form for karakterer, der g√łr indtryk i det lange l√łb; dem, der stadig sidder i kroppen, eller hvis stemme stadig lyder i √łrerne selv efter, biografen er forladt. Desv√¶rre udnytter De satans chefer 2 overhovedet ikke denne mulighed; karaktererne forbliver pr√¶cis lige s√• endimensionelle og flade, som de var i originalen. Ingen af personerne har mere end √©t dominerende karaktertr√¶k, og mens det var b√•de tilgiveligt og sjovt i f√łrste omgang, er det nu bare anstrengende og kedeligt. Som seer savner man udvikling og uddybning, og det er √¶rgerligt, at filmen forspilder chancen for at skabe runde karakterer med flere facetter. I allerh√łjeste grad ogs√• fordi, selve r√•materialet bestemt ingenting fejler; man falder n√¶sten ned af s√¶det af bar frustration over, at et s√• talentfyldt cast af med op til flere Oscarvindere har s√• um√•deligt lidt at arbejde med. Faktisk er den eneste person, der afsl√łrer en flig af et skjult talent, Jamie Foxx i rollen som hustleren med det yderst flatterende tilnavn "Motherfucker". Han r√łber nemlig, at han ogs√• har en dr√łm om at v√¶re sin helt egen chef, ikke bare i en virksomhed, ikke bare i en butik, nej, i en helt s√¶rlig slags butik, som i USA findes under k√¶denavnet 'Pinkberry'. Hvad det er, de s√¶lger? Is ‚Äď naturligvis.

I Syrien21/6

Hvilke to skuespilleres roller kunne i filmen Den perfekte storm ikke fordrage hinanden?