Bodil J√łrgensenLise
Maria RossingSigrid
Rasmus BjergHenrik
Mia LyhneTina
Carsten Bj√łrnlundAnders

Sol og s√łskendekrise

Charterturen sydover har dannet baggrund for mange pinlige optrin og umage familiekonstellationer, og det er der skam ogs√• i den brede danske julepremiere, men i Hella Joofs h√¶nder f√łler man sig ogs√• sikker p√•, at der nok skal v√¶re n√¶rende omsorg til det akavede og det hjertevarme. Vi er heldigvis p√• sikker afstand af den b√łvede platter√łvskomik, for fundamentet i All Inclusive er i virkeligheden dramatisk af natur for de tre kvinder i front.

Bodil J√łrgensen g√•r forrest i en livgivende og dejlig fri rolle som Lise, der netop har forladt sin mand gennem utallige √•r, fordi han blev fanget i en dybdeborende revision mod Jonna fra bogholderiet. Uden den utro starut fastholder hun at tage p√• den planlagte chartertur til Malta sammen med de to d√łtre; den kontrollerende Sigrid og rebellen Ditte. Personkarakteristikken er klaret p√• sekunder under √•bningsbillederne. Sigrid minder √¶gtemanden om at huske de daglige aflusninger af parrets tre b√łrn og sorterer k√łleskabsindholdet en ekstra gang, mens Ditte v√•gner i en brandert og f√•r kaldt fyren i sengen ved et forkert navn.

Alle ender dog p√• samme fly, hvor sandheden om for√¶ldrenes deroute g√•r op for Ditte, og s√•ledes er en charterferie kickstartet, hvor de to d√łtre p√• hver deres m√•de fors√łger at hj√¶lpe moderen videre og i virkeligheden l√¶re hinanden at kende. Det er let nok at l√¶gge afstand ved at understrege forskelle ‚Äď men sv√¶rere at finde de b√•nd, der binder dem sammen.

Hella Joof elsker sine hovedpersoner. Det er man ikke et √łjeblik i tvivl om, og de tre skuespillerinder griber skitserne og f√•r skabt genkendelige og trov√¶rdige skabninger, som man midt i alle tr√¶ngslerne inderligt h√•ber det bedste for. Det er filmens styrke, at man griner og gr√¶der med dem, mens de famler rundt efter hinanden i scener, der ofte virker improviserede i deres frie struktur, men som samtidig giver menneskerne plads til at vokse frem uden at v√¶re h√¶mmet af sn√¶rende replikudvekslinger. Desv√¶rre opleves resten af filmen un√¶gtelig en anelse uj√¶vn og sine steder n√¶sten uf√¶rdig.

Den ydre handling er en tynd undskyldning, som skal forstyrre de tre hovedpersoner mindst muligt. Ditte vil gerne give sin mor en ordentlig f√łdselsdag, s√• hun betaler bartenderen Antonio (som hun i vanlig stil har fulde-knaldet p√• f√łrste ferieaften) for at flirte med moderen. Sigrid synes bestemt ikke om, at en smilende lokal udviser interesse for den mor, hun selv betragter som en halv patient ‚Äď og s√• ruller lavinen ellers da b√•de mor og Antonio viser sig at blive endog rigtig glade for hinanden.

Plottet i All Inclusive h√•ndteres uengageret og dele af det decideret utrov√¶rdigt. Kulminerende da de to d√łtre mange forviklinger senere skal s√¶tte efter moderen i en jeep ‚Äď blot for p√• n√¶rmest manisk insisterende vis f√łrst at k√łre alvorligt den forkerte vej og dern√¶st skabe en soloulykke, der trodser tyngdekraftens love. Her g√•r der helt dilettantkomedie i Maltaturen, og det er synd som bare pokker, fordi der ligger en s√łd og finurlig sjov historie i alle mellemrummene mellem handlingen. Hvis man kan b√¶re over med de upolerede kanter og den kantede fremtoning, s√• underholder Hella Joofs film dog fint i kraft af tre engagerede skuespillerinder og med sit humoristisk-√¶rlige blik p√• kvindeliv i familierammer, n√•r livet pludselig sl√•r uventede kolb√łtter og k√¶rligheden melder sin uforklarlige ankomst.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9